" پایان نامه -تحقیق-مقاله | مخاطبین افشا – 4 " |
“
افشای خارج از صورتهای مالی، دربازارهای جهانی امروز، نقش با اهمیتی را ایفا می کند. اما در مورد نحوه اندازه گیری برخی از اقلام اختلافنظرهای عمدهای وجود دارد. مثلاً حسابداری سرقفلی و چگونگی اندازه گیری آن در کشورهای مختلف متفاوت است. در این قبیل موارد، افشای واقعیتها به استفادهکنندگان گزارشهای مالی کمک می کند که خود نسبت به روشهای حسابداری مناسب نتیجهگیری کنند. هنگامی که اقلام در متن صورتهای مالی شناسایی و منعکس می شود افشای سیاستها و روشهای به کار گرفته شده در اندازه گیری آن اقلام حائز اهمیت است (شباهنگ، ۱۳۸۹، ۱۵۳).
در افشا، تعیین مقدار اطلاعات قابل ارائه بستگی به اهداف گزارشگری مالی و اهمیت اقلام دارد. بر اساس بیانیه مفهومی شماره یک هیئت تدوین استانداردهای حسابداری مالی[۱] با عنوان “اهداف گزارشگری مالی واحدهای تجاری”، هدف از گزارشگری مالی، ارائه اطلاعاتی برای سرمایه گذاران بالقوه و بستانکاران و سایر استفادهکنندگان است، به نحوی که آن اطلاعات در تصمیم گیریهای منطقی سرمایه گذاران، اعتباردهی و تصمیمهای مشابه مفید واقع شوند. این هدف، افشای صحیح اطلاعات مالی و سایر اطلاعات مربوط را الزام می کند. از سوی دیگر روش و زمانبندی افشا، میزان مفید بودن اطلاعات را تعیین می کند.اما باید توجه داشت که افشای اطلاعات نباید به عنوان وسیلهای برای جبران اشتباهها در مجموعه گزارشهای مالی تلقی شود.در این مورد، کمیته بین المللی استانداردهای حسابداری بیان می کند که برخی اوقات یک اشتباه، در اثر رویه نامناسبی است که برای اقلام صورتهای مالی انتخاب می شود. افشای برخورد و رویه های حسابداری اختیار شده در هر مورد از اقلام صورتهای مالی ضروری است، لیکن افشای اطلاعات نباید وسیلهای برای اصلاح یک اشتباه یا برخورد نامناسب تلقی شود(قربانی، ۱۳۸۶، ۶ و ۵).
افشا در حسابداری واژهای فراگیر است و تقریباً تمامی فرایند گزارشگری مالی را دربرمیگیرد. یکی از اصول اولیه حسابداری اصل افشای کلیه واقعیتهای بااهمیت و مربوط درباره رویدادها و فعالیتهای مالی واحد تجاری است(بنیمهد و محسنیشریف، ۱۳۸۹، ۵۲). بر اساس این اصل، صورتهای مالی اساسی باید حاوی تمامی اطلاعات بااهمیت، مربوط و بهموقع باشد و این نوع اطلاعات به گونه ای قابل فهم و حتیالامکان کامل ارائه شود تا امکان اتخاذ تصمیمات آگاهانه برای استفادهکنندگان را فراهم سازد. از سوی دیگر اطلاعاتی که ارائه می شود، نباید از لحاظ کمیت و کیفیت بهگونه ای باشد که موجبات سردرگمی استفادهکنندگان صورتهای مالی را فراهم سازد(لشگری و نادری، ۱۳۸۸، ۷۸و۷۷).صورتهای مالی باید شفاف و قابل فهم باشد این صورتها بر سیاستها و خط مشیهایی مبتنی است که در شرکتها و یا کشورهای مختلف متفاوت میباشد، بنابرین افشای سیاستها و خط مشیهای زیربنای صورتهای مالی ضرورت دارد تا این صورتها را قابل فهم سازد. به هر صورت، از دیدگاه سیاستگذاران حسابداری، اهمیت دو سطحی که در آن اطلاعات ارائه می شود(در سطح صورتهای مالی و در سطح مطالبی که در ضمیمه صورتهای مالی است) یکسان نیست. گاهی در ترازنامه صورت سود و زیان یا صورتهای مالی دیگر، اقلام به روشی نادرست یا غلط ارائه می شود در هر حالت باید در مورد شیوه ثبت و یا گزارشکردن مقداری اطلاعات کافی ارائه شود. ولی افشای اطلاعات به خودی خود نمیتواند شیوه ثبت و گزارشکردن نادرست را اصلاح نماید. در ضمن، اتخاذ شیوه های افشای مرتبط با یک صنعت، ممکن است منجر به سطوح متفاوت افشای اقلام مشابه در صورتهای مالی شرکتهای آن صنعت خاص شود. همچنین، شرکتهای یک صنعت ممکن است نسبت به افشای اقلام خاصی از اطلاعات تأکید کنند اما ممکن است این اقلام برای صنایع دیگر مهم و با اهمیت نباشد. جدای این اظهارنظرهای کلی، در ادبیات مرتبط با سیاستگذاری حسابداری، رهنمود کافی درباره افشا در متن صورتهای مالی و یادداشتهای همراه آن ارائه نشده است. مثلا مدیریت شرکتهای سهامی، در تصمیم گیری درباره ارائه جزئیات حساب سرمایه (نظیر نوع و تعداد سهام و ارزش اسمیهر سهم و غیره) درمتن ترازنامه و یا یادداشتهای همراه آن مختار میباشد. در زمان کنونی هیئت حسابداری در مورد جایگاه مطلوب اطلاعات هیچ موضع مشخصی(مطلوب یا آرمانی) اتخاذ نکرده است(ابوئی مهریزی، ۱۳۹۰، ۱۸).
افشای داوطلبانه اطلاعات باعث می شود عدم تقارن اطلاعاتی بین شرکت و بازار کاهش یابد و در نتیجه تعداد بیشتری از سهام شرکت مورد معامله قرار گیرد. به این ترتیب توان نقدشوندگی سهام افزایش یافته و موجب جلب توجه نهادهای سرمایه گذاری بزرگ خواهد شد. با ادامه این امر شرکت می تواند بدون اینکه ناگزیر شود قیمتها را کاهش دهد، حجم بزرگی از سهام خود را به فروش برساند. بنابرین با افزایش تقاضا، قیمت سهام شرکت بالا رفته و ارزش بازار شرکت نیز افزایش مییابد(اعتمادی و دیگران، ۱۳۹۱، ۶۸).
بحث افشا و افشای اختیاری گستردگی زیادی دارد و در آن میتوان به مسائل متعددی اشاره کرد که طبق هدف نهایی افشا در تصمیم گیری صحیح و به موقع استفادهکنندگان از آن تاثیر دارد. لیکن در ادامه به تشریح اهداف افشا، مخاطبین افشا، انواع افشا و هزینه ها و منافع افشای اختیاری پرداخته شد.
هدف افشا
هدفهای افشای اطلاعات به شرح زیرند(ریاحی بلکوئی، ۱۳۸۱، ۳۰۵):
۱٫ ارائه شرحی از اقلام شناسایی(ثبت) شده و ارائه مقادیر مربوط این اقلام، غیر از مقادیر ارائه شده در صورتهای مالی
۲٫ شرح اقلام شناسایی(ثبت) نشده و ارائه اطلاعاتی در مورد این اقلام سودمند باشند.
۳٫ ارائه اطلاعات به منظور کمک به اعتباردهندگان و سرمایه گذاران جهت ارزیابی ریسکها و تواناییهای بالقوه اقلام شناسایی(ثبت) شده و اقلام شناسای(ثبت) نشده
۴٫ ارائه اطلاعات مهم که برای استفادهکنندگان از صورتهای مالی این امکان را به وجود آورد که مقادیر متعلق به دو سال(یا دوره های درون یک سال) با مقادیر متعلق به یک سال را با هم مقایسه کنند.
۵٫ ارائه اطلاعات درباره جریانهای نقدی ورودی یا خروجی آینده
۶٫ کمک به سرمایه گذاران در ارزیابی بازده سرمایه گذاریها
در تمام اهداف ذکرشده فوق، هدف نهایی کمک به استفادهکنندگان از اطلاعات مالی(بالخصوص سهامداران) جهت دستیابی به اطلاعات لازم، صحیح و شفاف میباشد.
مخاطبین افشا
هدف کلی گزارشهای مالی فراهمآوردن اطلاعاتی است که آثار مالی معاملات، عملیات و رویدادهای مالی مؤثر بر وضعیتمالی و نتایج عملیات یک واحد انتفاعی را بیان و از این طریق سرمایه گذاران، اعطاکنندگان تسهیلاتمالی و سایر استفادهکنندگان برون سازمانی را در قضاوت و تصمیم گیری نسبت به امور یک واحد انتفاعی یاری دهند(ابوئی مهریزی، ۱۳۹۰، ۲۱).
“
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-22] [ 01:01:00 ق.ظ ]
|