دانلود منابع پایان نامه در رابطه با شبیه سازی و مدل سازی ریاضی زنجیره تامین خدمات ... |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
۲-۱- مقدمه
در سالهای اخیر بحث زنجیره تامین چه در تئوری و چه در عمل به دلایل زیادی، جذابیتهای فراوانی را فراهم آورده است. تعاریف مختلفی از زنجیره تامین ارائه شده است. اما اگر بخواهیم توصیف سادهای از زنجیره تامین ارائه نماییم، یک زنجیره تامین شامل سه بخش تامین، تولید و توزیع است (چان، ۲۰۰۳، ۱۱۹). در بسیاری از تحقیقات به هر یک از این سه بخش به طور مجزا پرداخته شده است. در برخی تحقیقات همزمان دو بخش مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر میرسد که در معدودی تحقیقات همزمان هر سه بخش مورد بررسی قرار گرفته باشد. در این فصل پس از مرور مبانی نظری زنجیره تامین و متدولوژی مورد استفاده به طور کلی و زنجیره تامین خدمات و ارزیابی عملکرد زنجیره تامین که بحث اصلی این رساله میباشد به بررسی پیشینه تحقیقات در زمینه ارزیابی عملکرد زنجیره تامین و بررسی شاخص های مورد استفاده در این خصوص پرداخته می شود.
محقق در این فصل به نتایجی میرسد که وی را در یافتن خلاءهای تحقیقاتی و اجتناب از انجام تحقیقات تکراری راهنمایی می کند. بنابراین به طور کلی، مطالب ذیل از نظر خواهد گذشت:
- مبانی نظری زنجیره تامین
- مبانی نظری زنجیره تامین خدمات
- مبانی نظری رویکرد پویاییشناسی سیستم
- مبانی نظری مدلسازی ریاضی زنجیره تامین
- بررسی مطالعات مربوط به ارزیابی عملکرد زنجیره تامین
- تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری
۲-۲-مبانی نظری زنجیره تامین
۲-۲-۱- تاریخچه مدیریت زنجیره تامین
در دهه ١٩۵٠ و ١٩۶٠ بیشتر تولیدکنندگان برای کمینه کردن هزینه تولید، به تولید انبوه به عنوان نخستین استراتژی عملیات تاکید داشتند. این در حالی بود که به انعطافپذیری محصول و فرایند توجه کمی میشد. توسعه محصولات جدید نیز به کندی صورت میگرفت و بیشتر بر تکنولوژی و ظرفیت داخلی تاکید میشد. با توجه به اینکه برای متوازن کردن خط تولید، حجم بالائی از موجودی نگهداری میشد، گلوگاههای تولیدی، خود را به سادگی نشان نمیدادند و سرمایه گذاری زیادی در زمینه موجودی اقلام کار در جریان انجام میشد. تبادل تکنولوژی و متخصصان با مشتریان و تامینکنندگان کار بسیار مخاطرهآمیز و غیر قابل پذیرش بود و تاکید کمی بر مشارکت استراتژیک خریدار- تامینکننده میشد. کارکرد خرید نیز برای ارائه خدمت به تولید مورد توجه قرار میگرفت و مدیران توجه کمی به مباحث مربوط به خرید میکردند (فارمر[۹]، ۱۹۹۷، ۱۲۸).
در دهه ١٩٧٠، برنامه ریزی منابع تولیدی معرفی شد و مدیران به تاثیر موجودی اقلام کار در جریان بر هزینه تولید، کیفیت، توسعه محصول جدید و زمان تحویل پی بردند. تولیدکنندگان نیز برای بهبود عملکرد شرکت به مفاهیم جدید مدیریت مواد متوسل شدند. رقابت جهانی در دهه ١٩٨٠، سازمانها در کلاس جهانی را مجبور کرد تا محصولاتی با هزینه پائین، کیفیت و قابلیت اعتماد بالا همراه با انعطافپذیری بیشتر در طراحی ارائه کنند. تولیدکنندگان از تولید به موقع و دیگر ابتکارات مدیریتی برای بهبود کارائی تولید و چرخه کاری استفاده کردند. از آنجائی که در محیط پویای تولید به موقع، به منظور جلوگیری از مسائل و مشکلات تولید و زمانبندی، موجودی در سطح پائینی نگه داشته میشد، تولیدکنندگان به منافع مهم و بالقوه روابط استراتژیک مبتنی بر همکاری با خریدار- تامینکننده پی بردند و مفهوم مدیریت زنجیره تامین، به عنوان تجربه تولیدکنندگان در شراکت استراتژیک با تامینکنندگان به وجود آمد. افزون بر این متخصصان حمل و نقل و لجستیک[۱۰]، مفهوم مدیریت مواد را یک قدم به یکپارچگی توزیع فیزیکی و کارکرد حمل و نقل نزدیکتر کردند که منجر به ایجاد مفهوم لجستیک یکپارچه شد و به عنوان مدیریت زنجیره تامین شناخته شد. اصطلاح مدیریت زنجیره تامین، نخستین بار به وسیله مشاوران حمل و نقل و لجستیک در اوایل دهه هشتاد معرفی شد (الیور و وبر[۱۱]، ۱۹۸۲، ۸۱). از نظر آنها زنجیره تأمین، ماموریت لجستیک را به نحوی در بر داشت که به مدیریت ارشد سازمان مربوط میشد و در این باره میگفتند “فقط مدیریت ارشد می تواند تضمین کند که تضاد اهداف کارکردی در امتداد زنجیره تأمین، در تطابق و توازن قرار گیرند…” و در نهایت اینکه باید یک استراتژی برای سیستمهای یکپارچه توسعه یافته و پیاده شود تا سطح آسیبپذیری را کاهش دهد. در دیدگاه آنها، هماهنگسازی جریانهای مواد، اطلاعات و مالی در داخل یک شرکت، یک وظیفه سخت و فوقالعاده است (الیور و وبر، ۱۹۸۲، ۸۱).
تکامل زنجیره تامین در دهه ١٩٩٠ ادامه یافت و سازمانها تلاش کردند تا الگوبرداری را در مدیریت منابع شرکت گسترش داده و تامینکنندگان استراتژیک و کارکرد لجستیک را در زنجیره ارزش وارد کنند. کارائی تامینکنندگان بیشتر شده بود چون آنها نقش مهمی در زمینه کیفیت و هزینه داشتند و تولیدکنندگان به جای تکرار فعالیتهایی مانند بازرسی که ارزش افزودهای نداشت، از طریق خرید از تعداد معدودی از تامینکنندگان واجد شرایط به سیستم کنترل کیفیت آنها اعتماد کردند (ایلمان و هایلر[۱۲]، ۱۹۹۲، ۱۶).
۲-۲-۲- مفهوم مدیریت زنجیره تامین
با بررسی ادبیات زنجیره تامین، اصطلاحات زیادی را میتوان پیدا کرد که به زنجیره تامین و اقدامات آن بر میگردد. این اصطلاحات شامل استراتژی خرید یکپارچه[۱۳]، یکپارچگی تامین کننده[۱۴]، شراکت خریدار- تامینکننده[۱۵]، مدیریت مبتنی بر تامین، ائتلاف تامینکننده[۱۶]، زنجیره ارزش افزوده، زنجیره تامین هماهنگ[۱۷]، لجستیک یکپارچه[۱۸]، شبکه زنجیره تامین[۱۹]، مدیریت دالان تامین[۲۰]، شبکه تامین[۲۱]، و مدیریت زنجیره ارزش[۲۲] است (تان[۲۳] و همکاران، ۱۹۹۸، ۶۸).
هر کدام از این اصطلاحات، عناصری از یک پدیده را بیان می کنند که اساسا بر تامین کنندگان بلاواسطه یک سازمان تمرکز دارند. در این میان مدیریت زنجیره تامین برای توصیف این فلسفه بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است. اصطلاحات بالا نشان می دهند، اگرچه واژه مدیریت زنجیره تامین در حال حاضر به طور مکرر مورد استفاده قرار میگیرد ولی زنجیرههای تامین به درستی درک نشدهاند. برخی از نویسندگان به مدیریت زنجیره تامین، به عنوان مدیریت لجستیک یکپارچه توجه می کنند که بر کاهش موجودی درون و بین شرکتها در زنجیره تامین تمرکز دارد (بویسون[۲۴]و همکاران، ۱۹۹۹، ۱۳۹). از طرف دیگر برخی دیگر از نویسندگان از اصطلاح “مدیریت زنجیره تامین” به معنی مدیریت شبکه تامینکننده (یا شبکه بالادستی) و مترادف با یکپارچگی با تامینکنندگان میدانند. بنابراین به آن به عنوان توسعه خرید سنتی و فعالیتهای مدیریت تامین توجه می کنند (لامینگ[۲۵]، ۱۹۹۶، ۲۳). در جدول ۲-۱ برخی از تعاریف درباره مدیریت زنجیره تامین آورده شده است. این جدول دید جامعی از مدیریت زنجیره تامین ارائه نمیکند ولی می تواند برخی از رویکردهای مقایسه ای در زنجیره تامین را نشان دهد (احمدی کهنلی، ۱۳۸۷، ۲۵).
جدول ۲-۱- تعاریف مدیریت زنجیره تامین
نویسنده | سال | تعریف |
الرام[۲۶] | ۱۹۹۱ | شبکه ای از شرکتهاست که برای تحویل محصول یا خدمتی که در ارتباط با یکدیگر قرار دارند و جریان مواد از عرضه مواد اولیه تا تحویل نهایی را در بر میگیرد. |
کریستوفر[۲۷] | ۱۹۹۲ | شبکه ای از سازمانهاست که از طریق ارتباطات بالادستی و پائیندستی در فرایندها و فعالیتهای مختلفی درگیر هستند و ارزشی را در قالب محصولات و خدمات برای مصرف کننده نهایی ایجاد می کند. |
ساندرز[۲۸] | ۱۹۹۵ | زنجیره تامین، کل زنجیره تبادل از منبع اولیه مواد خام تا شرکتهایی که درگیر استخراج، پردازش مواد خام، تولید، مونتاژ، توزیع و خرده فروشی به مشتری نهایی هستند را در بر میگیرد. |
لی و بلینگتون[۲۹] | ۱۹۹۵ | شبکه ای از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان است که مواد اولیه را تهیه وآنها را به محصولات نیمهساخته و نهائی تبدیل کرده و محصولات نهایی را بین مشتریان توزیع می کنند. |
لی و وا نگ[۳۰] | ١٩٩٧ |
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-22] [ 04:22:00 ب.ظ ]
|