۵۰۰-۲۰۰

 

 

 

( منبع: قاضی زاده ۱۳۷۳)
الف- دپارتمان آموزشی آمریکا، ب- انجمن مهندسان روشنایی آمریکا، ج- ژاپن، د- انگلیس، ه – آفریقا وخاورمیانه( یونسکو) وآیئن نامه ۱۸۴۸ مؤسسه استاندار رو تحقیق صنعتی ایران

 

 

  • میزان انعکاس سطوح

 

 

میزان انعکاس سطوح به جنس ورنگ وکیفیت سطح آنها بستگی دارد انعکاس دیوارها در فضایی با ارتفاع زیاد بیشتر است وانعکاس سقف در فضایی که ارتفاع کم وطول وعرض زیاد است بیشتر می باشد.

 

 

  • شفافیت

 

 

میزان اشعه عبوری نور بستگی به جنس، کیفیت سطح، رنگ، زاویه تابش دارد، اجسام شفاف در هنگام تابش نور بخشی از نور را جذب وبخشی را منعکس وبخشی را نیز از خود عبور می دهند،
۲-۱۷٫ نگاهی به ویژگیهای اقلیمی منطقه مورد مطالعه ورابطه آن با موضوع تحقیق
۲-۱۷-۱٫ نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در رابطه با ساختار فضاهای آموزش
قبل از بررسی اجمالی مشخصات اقلیمی منطقه مورد مطالعه، به بررسی وضعیت ۵ عامل وعنصر و مهم اقلیمی (درجه حرارت – رطوبت- باد- تابش- بارش) که در احداث ساختمان و میزان آسایش در ساختمان‎های نقش مهمی دارند پرداخته می شود. تا شاید بتوان بین اقلیم وآسایش دانش آموزان در این منطقه رابطه ای منطقی بر قرار نمود واز اسراف وتبذیر بودجه، انرژی نیروی انسانی گام مؤثری برداشته شود با این طرحها بررسی وتحلیل مشخصات اقلیمی منطقه در رایطه با ساختارهای قیزیکی آن صورت گرفته است.
قبل از بیان مشخصات ومختصات هریک از عناصر اقلیمی فوق ناگزیر به بیان کلیاتی در این رابطه بوده تا نحوه تأثیر عوامل اقلیمی را تعیین جهت فرم ومصالح وسایر مواد یک ساختمان، ویژگیهای معماری بومی مناطق معتدل مرطوب بصورت مختصر بیان می شود.
۲-۱۷-۲٫ نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در تعیین جهت ساختمان
برای تعیین جهت یک ساختمان در رابطه با عوامل اقلیمی، باید دو نکته توجه داشت.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

  • امکان استفاده از خاصیت خنک کنندگی باد وپرهیزاز تابش مستقیم آفتاب در مواقع گرو سال.

 

 

 

  • امکان استفاده از تابش آفتاب ومصون بودن از روش باد در ایام سرد سال از آنجا که سرعت، تواتر وجریانهای باد در اثر برخورد با عوارض محلی موجود روی سطح زمین از قبیل کوه، دره ساختمان وپوشش گیاهی تغییرات محسوس پیدا می کند. نمی توان اطلاعات هواشناسی مربوط به منطقه را که منحصرأ به محل نصب باد سنج در آن منطقه می باشد. برای همه قسمتهای مختلف آن منطقه تعمیم داد. درنتیجه برای شناخت دقیق جریانهای باد در هر محل مشخص همزمان با جمع آوری وتحلیل اطلاعات ضبط شده در ایستگاههای هواشناسی منطقه مورد مطالعه نیاز به تحقیقات محل نیز احساس می گردد. دراین پژوهش به منظور پوشش دادن به این هدف با توزیع پرسشنامه بین کلیه مدارس در مقاطع ابتدائی تا حدودی به تکمیل اطلاعات کمک شد.

 

 

۲-۱۷-۳٫ ویژگیهای معماری بومی مناطق معتدل مرطوب
معماری بومی اینگونه مناطق که بیشتر کرانه های دریای خزر ودامنه های شمالی کوههای البرز را شامل میشود بطور کلی از ویژگیهای زیر برخوردار می باشد.
برای محافظت ساختمان از رطوبت زیاد نسبتأ دائمی، ساختمانها بر روی پایه های چوبی ساخته شده اندو اما در دامنه کوهها که رطوبت کمتر است معمولأ خانه ها بر روی پایه هایی از سنگ وگل ودر پاره ای موارد به روی چوب بنا گردیده اند. به منظور حفاظت اتاقها از باران، بالکنهای عریضی وسر پوشیده ای در اطراف اتاقها ایجاد گردیده است این فضاها در روستاها در بسیاری از ماه های سال برای استراحت، کار و در پاره ای موارد برای نگهداری محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند،

 

 

  • اکثر ساختمانها با مصالح دارای حداقل ظرفیت حرارتی بنا گردیده اند ودرصورت استفاده از مصالح ساختمانی سنگین ضخامت دیوارهای آن در حداقل ممکن نگاه داشته شده است. استفاده از مصالح ساختمانی سبک در این مناطق بسیار منطقی است.

 

 

هنگامی که نوسان دمای روزانه کم است ذخیره حرارتی هیچگونه استفاده ای نداشته وعلاوه بر این مصالح ساختمانی سنگین تا حدود زیادی از سودمندی تهویه وکوران که یکی از ضروریات در این منطقه است می کاهد. بطور کلی ساختمانهای دارای پلانهای گسترده وباز بودن فضای اطراف وبیشتر اشکال هندسی، طویل و باریک هستند، به منظور بهره گیری حداکثر در ایجاد تهویه طبیعی در داخل اتاقها با بهره گرفتن از وزش باد، جهت استقرار ساختمانها عمومأ با توجه به جهت وزش نسیم دریا انتخاب شده اند. در مناطقی که وزش باد شدید وطولانی است معمولأ قسمتهای روبه باد ساختمان ها کاملأ بسته هستند.

 

 

  • از نظر سازمان یابی بناها بطور کلیبه منظور استفاده هرچه بیشتر از جریان هوا وهمچنین به دلیل فراوانی آب ارزان بودن قسمت زمین در روستاها ساختمان ها عمدتأ غیر متمرکز وپراکنده می باشدند.

 

 

 

  • بدلیل وجود بارندگی زیاد در این منطقه بامها شیب داربوده واکثرأ شیب شان تند است.

 

 

جدول شماره ۲-۱۱٫ اصول رعایت شده ودر معماری بومی مناطق معتدل مرطوب

 

 

شرح

 

اصول رعایت شده

 

 

 

نوع مصالح

 

ظرفیت حرارتی کم

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...