عناصر فیزیکی یا به صورت قطعات تکنولوژیکی و یا به صورت خدمات ارائه میشوند که به طور مداوم در حال پیشرفت و یا بهبود عملکرد هستند. عناصر فیزیکی عبارتند از: سخت افزار[۱۲]، نرم افزار[۱۳]، مستندات[۱۴] و کادر پشتیبانی[۱۵].

 

    1. سخت افزار

 

 

 

    • دستگاه های ورودی داده ها( صفحه کلید، موشواره، اسکنر، میکروفن و …).

 

    • دستگاه های خروجی اطلاعات(صفحه نمایش، چاپگر، رسام، میکروفیلم، میکرو فیش و بلندگو و…)

 

    • واحد پردازنده مرکزی( CPU)

 

    • حافظه ها(دیسک سخت، دیسک لرزان، حافظه قابل جابه جایی، RAM، CD، DVDو …)

 

    • دستگاه های جانبی(کارت گرافیکی ([۱۶]VGA) و…)

 

    • دیگر دستگاه های الکترنیکی(دستگاه کنترل حرکت قطارها، دستگاه های کنترلی در فرودگاه، دستگاه های الکترونیکی پزشکی و ….).

 

 

 

    1. نرم افزار

 

مجموعه ای از دستور العمل ها میباشد که موجب عملکرد سیستم میشوند. انواع نرم افزارها عبارتند از:

 

    • نرم افزارهای سیستمی( سیستم عامل مانند: Novell، Unix،Dos، Windows، Linuxو…).

 

    • بسته های نرم افزاری کاربردی (SQL Server, MS Office, Visual Studio, Auto CAD, Acrobat Reader, Photoshop و…).

 

      • نرم افزارهای مقاصد خاص: این نرم افزاره معمولاٌ توسط گروه های کوچک برنامه نویسی و عموماً به درخواست کارفرما نوشته میشوند، که دارای کاربردهای خاص برای کارفرما میباشد (برنامه های حسابداری، فایلینگ، حقوق و دستمزد، کتابداری، انبارداری و…).

    دانلود پایان نامه

 

 

 

    1. مستندات

 

شامل کلیه دستورالعمل های و اسناد مربوط به طراحی سیستم است و شامل دو بخش میباشد:

 

    • مستندات فنی: که معمولاً به همراه سیستم ارائه نمیشود.

 

    • مستندات کاربردی: جهت استفاده کاربران مختلف به زبان های گوناگون تهیه میشود که به آن راهنمای کاربر[۱۷] گفته میشود.

 

 

 

    1. کادر پشتیبانی(کارشناسان اطلاعات)

 

به کلیه پرسنلی که در تولید اطلاعات جامع و صحیح از داده های خام شرکت میکنند کادر پشتیبانی گویند. کادر پشتیبانی از دو قسمت عمده تقسیم میشوند.
۴-۱) بخش خدمات اطلاعاتی
شرکت هایی که برای اولین بار از کامپیوتر استفاده کرده باشند ضرورت تأسیس واحدهای سازمانی جداگانه را برای کاشناسانی که مسئول اجرای سیستم ها باشند، احساس نموده اند. اولین ادارات پردازش داده ها بخشی از اداره مالی بوده اند و تحت نظارت مدیران مالی شرکت کار میکردند. اما امروزه روال کار بر این است وظایف کامپیوتری به یک واحد جداگانه سازمانی که تحت مدیریت معاون رئیس سازمان باشد، محول میگردد.
۴-۲) کارشناسان اطلاعات
به هر یک از کارکنان بخش خدمات اطلاعات که مسئولیت تمام وقت برای اجرا و نگهداری سیستم های کامپیوتری را دارند، کارشناسان اطلاعات گویند(فراهی و همکاران،۱۳۸۶).
ب) طبقه بندی براساس نوع تصمیمات
فرایند تصمیم گیری را میتوان به مراحل زیر تقسیم نمود:

 

    • مرحله بررسی و شناخت مشکل(تعریف مسئله)؛

 

    • مرحله تعیین راه حل ها و ارزیابی نتایج هر یک؛

 

    • مرحله انتخاب(تصمیم گیری)؛

 

    • مرحله اجرا؛

 

    • مرحله ارزیابی.

 

مراحل اول و دوم در واقع مراحل تصمیم سازی و مرحله سوم مرحله انتخاب یا تصمیم گیری میباشد.
مدیران سطوح مختلف با تصمیم گیری سرو کار دارند اما نوع تصمیمات آنها متفاوت است. انواع تصمیمات را میتوان به سه گروه زیر تقسیم بندی نمود:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...