تحقیقات انجام شده با موضوع بررسی رابطه بین هوش هیجانی ومهارتهای ارتباطی با عملکرد شغلی ... |
به طوری که ممکن است هوش هیجانی و داشتن مهارت ارتباطی موثر ممکن است بر عملکرد کارکنان و بهره وری تاثیرمثبت یا منفی بگذارد .
همچنین در این پژوهش نشان داده شد که از بین دو متغیر هوش هیجانی و مهارت ارتباطی ، هوش هیجانی قدرت پیش بینی بیشتری را برای عملکرد شغلی دارا می باشد .چراکه کارایی و عملکرد نیروی انسانی یکی از اولویت های مهم برای ارتقای بهره وری در کلیه سطوح سازمانی و دستیابی به اهداف سازمان می باشد عوامل روانی بر عملکرد کارکنان و در نتیجه کارایی و اثر بخشی سازمان تاثیر می گذارد . همچنین نتایج مطالعات در دو دهه اخیر نشان می دهد که مهارتهای هوش هیجانی عامل اصلی در موفقیت شغلی مدیران به شمار می آید . بنابراین شناخت این پدیده برای سرپرستان خط اول که نقش عمده ای در سرپرستی و هدایت نیروی انسانی و نهایتا ارتقای کارایی و اثر بخشی فعالیت ها دارند ضروری به نظر میرسد .
فرضیه جزیی ۱ - مولفه های هوش هیجانی پیش بینی کننده معنی دارعملکرد شغلی در بین سرپرستان خط اول شرکت تولیدی لاستیک دنا می باشد .
از نتایج به دست امده از این پژوهش نشان داده شد که بین ابعاد حل مساله، شادمانی، استقلال، خودشکوفایی، خودآگاهی هیجانی، روابط بین فردی، خوش بینی، احترام به خود، مسئولیت پذیری، وهمدلی باعملکرد شغلی رابطۀ مستقیم معناداری در سطح یک درصد (p<0/01) وجود دارد. یعنی با بهبود این ابعاد، عملکرد شغلی افزایش می یابد .
اکثر روانشناسان بر این اعتقادند که مدیرانی که قابلیت هوش هیجانی بالایی را دارند کمتر دچار استرس و خشم و مشکلاتی از این قبیل می شوند و در کار موفق ترند در نتیجه دارای عملکرد بالاتری هستند . پایین بودن سطح هوش هیجانی در محیط کار بدون شک در فعالیت ها خلل ایجاد می کند و عملکرد و بهره وری را کاهش می دهد . برادبری و گریوز، هوش هیجانی را در کنار ۳۳ رفتارِ شغلی مهم، آزمایش کرده و متوجه شدند که هوش هیجانی، بیشتر آنها را درون خود جای میدهد و جزئی از خودش میکند، از جمله مدیریت زمان، انگیزه، بینش و ارتباط. هوش هیجانی آن قدر برای موفقیت ضروری است که ۶۰ درصد عملکرد در همه انواع شغلها را دربرمیگیرد. هوش هیجانی به تنهایی بزرگترین عامل برای پیشبینی عملکرد فرد در محیط کار و قویترین نیرو برای رهبری و موفقیت است. ( برادبری ،گریوز ، ۱۳۸۶ ، ص ۳۳ )
در این پژوهش نتایجی که از تحلیل رگرسیون حاصل شد نشان داد که ابعاد روابط بین فردی ، همدلی، مسئولیت پذیری وخوش بینی به طور معنیدار قادر به پیشبینی عملکرد شغلی میباشند که از بین این ابعاد روابط بین فردی ، بتای بزرگتری دارد (۳۷۸/۰)و پیشبین قویتری برای عملکرد شغلی میباشد.
بار ان ( ۱۹۹۷ ) معتقد است که هوش هیجانی مجموعه ای از تواناییها و مهارت هایی است که فرد را برای سازگاری با محیط و کسب موفقیت تجهیز میکند . مدل هوش هیجانی باراون ۱۵ مولفه دارد .
بار-ان (۲۰۰۶) فرض می کند که هوش هیجانی در اغلب اوقات، رشد می یابد و می توان آن را با بهره گرفتن از آموزش، برنامه ریزی و درمان، گسترش دارد. او معتقد است که افرادی که دارای هوش هیجانی بالا هستند، عموما در برخورد با خواستها و فشارهای محیطی عملکرد موفقیت آمیزتری دارند. او همچنین معتقد است که نقص و نارسایی در هوش هیجانی می تواند بعنوان عدم موفقیت و وجود مشکلات هیجانی معنی شود. ( زهرا کار ، ۱۳۸۶ ، ص ۹۱ )
فرضیه جزیی ۳ - مولفه های مهارت ارتباطی پیش بینی کننده معنی داری برای عملکرد شغلی سرپرستان خط اول شرکت تولیدی لاستیک دنا است .
نتایجی که از این پژوهش به دست آمد حاکی از این است که در بین ابعاد مهارتهای ارتباطی تنها بینش نسبت به فرایند ارتباط با عملکرد شغلی رابطۀ مستقیم معناداری در سطح یک درصد (p<0/01) وجود دارد. یعنی با بهبود بینش نسبت به فرایند ارتباط ، عملکرد شغلی افزایش می یابد .
ارتباط مؤثر یکی از عناصر کلیدی موفقیت مدیران است . ارتباطات مؤثر نه تنها کلید فتح تمام درهای بسته در جهان است ، بلکه فعالیتی اجتناب ناپذیر و الزام آور برای زندگی فردی ، گروهی و سازمانی در تمام جوامع بشری میباشد . ارتباطات مؤثر مستلزم آن است که افراد منظور یکدیگر را درست درک کنند و پاسخ آنها به نحوی باشد که جریان تبادل اطلاعات را به طور ترجیح در مسیری که مد نظر همدیگر است ، پیش ببرند . ( اسکندری ، همکاران ، ۱۳۹۱ ، ص ۱۰۶)
از دیگر نتایجی که از این پژوهش حاصل شد این است که بین متغیر پیشبین، بینش نسبت به فرایند ارتباط و متغیر ملاک عملکرد شغلی رابطه خطی معنیدار در سطح ۰۱/۰ وجود دارد و بینش نسبت به فرایند ارتباط به طور معنیدار قادر به پیشبینی عملکرد شغلی میباشد.
همان طور که گفته شد مهارت ارتباطی از نظر هارجی و دیکسون (۲۰۰۴) توانایی لازم برای انجام رفتاری می باشد که باعث رسیدن به اهداف یک تکلیف می گردد و در واقع، فرد را قادر می سازد تا به صورتی شایسته رفتار کند. دیکسون (۱۹۹۳) بر آن است که داشتن ارتباط ماهرانه بستگی به استفاده صحیح و تسهیل کننده از شیوه های برقراری ارتباط مناسب و کارآمد با دیگران دارد . با توجه به نقش ارتباط در زندگی انسان، برخورداری از مهارت های ارتباطی جهت توفیق در اکثر حوزه های زندگی، بنا به گفته هارجی و دیکسون (۲۰۰۴) از طریق توانایی ارتباط قابل پیش بینی است. ( میر جعفری ، همکاران ، ص ۴ ) عملکرد مؤثر هم به داشتن مهارت ها و هم به باور در توانایی انجام آن مهارت ها نیازمند است. اداره کردن موقعیتهای دایم التغییر، مبهم، غیرقابل پیش بینی و استرس زا مستلزم داشتن مهارت های چندگانه ارتباطی است .
۲-۵ پیشنهادات
۱-۲-۵ پیشنهادات پژوهشی
ضرورت انجام پژوهشهایی مشابه جهت بررسی دیگر عوامل موثر در عملکرد شغلی کلیه رده های کارکنان.
ضرورت انجام پژوهش هایی با گسترش بیشتر و جامعه بزرگتر تا قدرت تعمیم نتایج افزایش یابد .
ضرورت بررسی عوامل موثر در کاهش عملکرد کارکنان از جمله اعتیاد ، طلاق و دیگر عوامل .
ضرورت بررسی بیشتر و نگاه عمیق تر به سرپرستان خط اول به عنوان حلقه ارتباط مدیران با کارکنان .
ضرورت بررسی عمیق تر به کارکنان بخش تولید با انجام پژوهش های کیفی .
ضرورت نگاه عمیق تر به مسائل اجتماعی و روانشناختی کارکنان جهت پی بردن به عوامل موثر در عملکرد شغلی و بالا بردن آن .
انجام پژوهش های آزمایشی جهت اثر بخشی مهارت ارتباطی بر عملکرد و اثر بخشی آموزش هیجانی بر عملکرد شغلی کارکنان .
۲-۲-۵ پیشنهادات کاربردی
دادن آموزش های مختلف از جمله هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی جهت ارتقای عملکرد شغلی کارکنان .
انجام مصاحبه های شغلی متناسب برای شناخت افراد دارای هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی مناسب جهت تصدی مشاغل سرپرستی و مدیریت .
ایجاد انگیزه و کمک کردن به کارکنان جهت ادامه تحصیل در رشته هایی که با شغل آنان دارای تطابق و نزدیکی باشد .
بررسی دقیق و همه جانبه عملکرد کارکنان و ارائه گزارش به آنان جهت دادن ارتقا به افراد لایق و جلوگیری از پایمال شدن حق دیگران .
گرفتن آزمون های شغلی و اثر دادن آن در ارتقای کارکنان .
۳-۵ محدودیتها ی پژوهشی
عدم همکاری برخی شرکت کنندگان در پژوهش به علت نداشتن انگیزه کافی برای پاسخگویی به پرسشنامه ها .
نداشتن دقت کافی شرکت کنندگان به پرسشنامه ها به علت خستگی و دیگر عوامل .
کمبود منابع علمی قابل دسترس به خصوص منابع علمی فارسی در این زمینه که به طور مستقیم به موضوع مورد مطالعه و تحقیق مربوط باشد. به همین دلیل نیازمند استفاده از منابع لاتین می باشم که خود مشکلات دیگری همچون محدود بودن زمان استفاده از اینترنت در دانشکده، برگردان درست متون لاتین به فارسی و یک دست کردن آنها را به همراه دارد.
فقدان بودجه لازم برای انجام و پیشبرد کار.
از دیگر محدودیتهای موجود عدم دسترسی به شرکت های تولیدی دیگر جهت گسترش جامعه مورد بررسی .
منابع
کتاب
ال دولان ، شیمون ؛ اس شولر ، رندال ؛ ۱۳۸۸ ، مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی ، ترجمه : محمد صحابی ، محمد علی طوسی ، چاپ هشتم ، تهران ، ناشر: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی .
اسپکتور ، پل ، ۱۳۸۸ ، روانشناسی صنعتی و سازمانی ، ترجمه شهنازمحمدی ، چاپ دوم ، تهران ، نشر ارسباران .
استیو، هین ، ۱۳۸۴ ، هوش هیجانی برای همه، ترجمه رویا کوچک انتظار و مژگان موسوی شوشتری ، تهران، انتشارات تجسم خلاق.
اشرفی ریزی ، حسن ،۱۳۸۶ ، جغرافیای سیاسی اطلاعات ، تهران ، نشر چاپار .
آقایار ، سیروس ; شریفی درآمدی ، پرویز ; ۱۳۸۶ ، هوش هیجانی سازمانی ، چاپ دوم ، تهران ، انتشارات سپاهان .
اکبر زاده ، نسرین ، ۱۳۸۳ ، هوش هیجانی در دیدگاه سالوی و دیگران، تهران،انتشارات فارابی .
برادبری، تراویس، گریوز، جین ، ۱۳۸۶، هوش هیجانی ( مهارت ها و آزمون ها) ، ترجمه مهدی گنجی، چاپ دوم، تهران نشر ساوالان .
بستانی ، قادر ، ۱۳۸۶ ،اصول و تکنیک های برقراری ارتباط موثر با دیگران ، چاپ دوم ، تهران ، نشر ققنوس .
بهرنگی ، محمد رضا ، ۱۳۷۱ ، مدیریت اموزشی و آموزشگاهی ، تهران ، نشر مولف .
پارسا ، محمد ، ۱۳۷۶ ، روانشناسی انگیزش و هیجان ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات سخن .
حقیقی، محمد علی،۱۳۸۰، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات ترمه.
دانیل گلمن، بویاتزیس، آنی مک کی، ۱۳۸۵ ،هوش هیجانی در مدیریت ورهبری سازمانی ، ترجمه بهمن ابراهیمی، سازمان مدیریت صنعتی، چاپ اول .
الدر، هری، ۱۳۸۲ ، چگونه هوش خود را افزایش دهید؟ ترجمه فرشاد نجفیپور ، تهران، انتشارات نسل نواندیش .
رابینز، استیفن، ۱۳۷۷ ، رفتار سازمانی ، ، ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی ، جلد ۱ و ۲ و ۳ ، تهران ، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی .
رادفر ، شکوفه ، همکاران ، ۱۳۸۷ ، مهارت ارتباط موثر ، چاپ اول ، تهران ، ناشر : پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان .
رضاییان، علی،۱۳۷۳، مدیریت رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریه ها و کاربردها، تهران، انتشارات دانشکده مدیریت تهران.
ریچموند ، ویرجینیاپی ، ۱۳۸۷، رفتار غیر کلامی در روابط میان فردی ، ترجمه فاطمه موسوی ،چاپ اول ، تهران ، نشر دانژه.
ساعتچی ، محمود ، ۱۳۸۹ ، روانشناسی صنعتی و سازمانی ، چاپ سوم ، نشر ویرایش .
سانتراک ، جان دبلیو ، ۱۳۸۵ ، زمینه روانشناسی ، ترجمه مهرداد فیروزبخت ، چاپ دوم ، تهران ، انتشارات رسا.
سیاروچی، ژوزف و همکاران،۱۳۸۴ ، هوش عاطفی در زندگی روزمره ، ترجمه اصغر نوری و حبیبالله نصیری ، چ دوم، اصفهان، نشر نوشته .
سیه بازی ، اکبر ، ۱۳۸۲ ، آشنایی مسؤولان دفاتر با اصول ومهارتهای لازم ، تهران ، چاپ دانشگاه صنعتی شریف .
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-22] [ 03:13:00 ب.ظ ]
|