۱-۳ اهمیت و ضرورت انجام پژوهش

 

پیشرفت ها در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات آنقدر قابل توجه بوده است که تاثیر آن بر روی زندگی افراد بسیار چشمگیر است. مسلماً حضور فناوری های جدید ارتباطی و اطلاعاتی از قبیل اینترنت که ابزار کاربردی و مناسب برای ایجاد ارتباط و گسترش اطلاعات است غیر قابل انکار بوده و برای کسب و کارها و صنایعی همچون گردشگری که نیاز به ایجاد ارتباط و اطلاع رسانی دارد بیش از یک نیاز است. از طرفی پیش‌بینی وضعیت صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۰ حاکی از آن است که تعداد گردشگران به ۶/۱ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت و این یعنی ۵/۲ برابر آنچه در پایان دهه ۹۰ میلادی شاهد آن بودیم. (رنجبران و زاهدی، ۱۳۹۰: ۲۱۹) ‌بنابرین‏ این آمار نشان می‌دهد که این صنعت نیازمند بروز شدن و انطباق با فن آوری های جدید است تا بتوان آن را به سهولت به کنترل درآورد.

 

اتفاقی که در دهه اخیر رخ داده است این بوده که شبکه های سنتی توزیع امکانات اقامتی برای گردشگران به سرعت جای خود را به پایگاه های الکترونیکی و واسطه های اینترنتی داده‌اند (Kasavana and Singh, 2001: 127). اینترنت به مشتریان بالقوه هتل ها اجازه می‌دهد که درمورد تسهیلات هتلها آشنایی پیدا کرده و قیمت‌ها را بدون ارتباط با مسئول فروش هتل مقایسه نمایند (Connolly et.al., 1998). همچنین اینترنت فرصتی را برای شرکت‌ها فراهم ‌کرده‌است که بتواند از طریق آن علاوه بر کسب بازار داخلی خود را به بازارهای جهانی نیز معرفی کنند (Yeh et.al., 2005). از طرفی دیگر شرکت‌های ارئه دهنده خدمات پذیرایی (مانند هتل ها) از پایگاه های الکترونیکی به منظور بهره بردن از استفاده های عملی و خلاقانه تجارت اینترنتی استفاده می‌کنند (Kim et.al., 2006: 890). صنعت هتلداری از فناوری اطلاعات خصوصاً نظام دخیره اتاق به صورت اینترنتی با دانستن نیازهای اطلاعاتی مشتریان درمورد خدمات و محصولات هتل، استفاده می‌کند که در نهایت بتواند انتظارات مشتری را برآورده سازد و ضمن بهبود بخشیدن به خدمات خود درآمد را افزایش و هزینه ها را کاهش دهد (Siguaw et.al., 2000).

 

‌به این ترتیب استفاده هتلداران از خدمات اینترنتی به شکل راه اندازی پایگاه های الکترونیکی و قرار دادن اطلاعات لازم برای مشتریان به صورت چند رسانه ای در آن و همچنین برقراری امکان ذخیره اتاق و پرداخت اینترنتی بسیار مورد نیاز به نظر می‌رسد. حال باید دید که ایجاد و توسعه این پایگاه های الکترونیکی قادر خواهد بود تا میزان گردشگران و مراجعین ‌به این پایگاه ها را افزایش دهد و در واقع ارتباطی بین این دو مورد وجود دارد یا خیر. در واقع دانستن این مطلب یک نیاز برای هتلداران محسوب می شود، چراکه اگر- با توجه به مزیتهایی که قبلا اشاره شد- ایجاد و توسعه یک پایگاه الکترونیکی علاوه بر رفع نیاز مشتریان بتواند مشتری هتل را نیز افزایش دهد با در نظر گرفتن میزان هزینه نسبتا اندکی که در بر می‌گیرد سودآوری بالایی را برای هتل ها خواهد داشت و در نگاه کلی می توان اعتماد به صنعت گردشگری را بیشتر کرده و آن را رونق بخشد. از طرف دیگر هتلداران می‌توانند با اطمینانی بیشتر نسبت به روز کردن اطلاعات خود در پایگاه های الکترونیکی و اضافه کردن امنیت، نظم و سرعت بیشتر به آن که از جمله عوامل مؤثر در جذب مشتری از بازدید یک پایگاه الکترونیکی است میزان گردشگران را افزایش دهند. از سوی دیگر پژوهش حاضر با توجه به رشد فناوری اینترنت سعی در پی بردن به روابط تاثیر روزافزون آن بر گردشگری دارد. در دنیای امروز نقش اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی سبب ایجاد مزیت رقابتی شده است که متاسفانه در ایران با روند کندی رو بروست. با توجه به موضوع مورد نظر این پژوهش و عدم فعالیت های خاص در این حوزه انتظار می رود این تحقیق دریچه ی تازه ای رو به هتل داران و متولیان گردشگری باز نماید تا نسبت به تحولات سریع دنیای مجازی و مزیت‌های بالقوه ی آن هشیار گردند.

 

۱- ۴ اهداف پژوهش

 

هدف کلی از انجام این پژوهش پی بردن به وجود رابطه بین توسعه و ارتقا پایگاه های الکترونیکی هتلها و در نتیجه آن افزایش میزان گردشگر است. که این مطالعه روی برخی از هتلهای شهر یزد انجام می‌گیرد.

 

اما در پی این هدف کلی نیز اهداف زیر مد نظر است:

 

    1. شناسایی راهکارهای توسعه پایگاه های الکترونیکی و میزان کشش تقاضا توسط آن ها،

 

    1. بحث و بررسی ‌در مورد عملکرد پایگاه های الکترونیکی هتلهای شهر یزد و میزان جذب آن ها.

 

  1. بررسی نقش اینترنت و پایگاه های الکترونیکی در افزایش و جذب گردشگر.

 

۱-۵ پرسش های پژوهش

 

پژوهش حاضر سعی در یافتن پاسخ برای پرسش های مطرح شده ی زیر دارد:

 

    1. آیا ارتباطی بین توسعه پایگاه های الکترونیکی هتلهای شهر یزد و افزایش میزان گردشگران وجود دارد؟

 

    1. به چه میزان گردشگران برای سفر خود از امکانات اینترنتی به منظور ذخیره محل اقامت بهره می‌برند؟ (برای استفاده از هتل اقامتی خود)

 

    1. آیا گردشگران به ذخیره آنلاین اعتماد دارند؟

 

    1. آیا گردشگران ذخیره آنلاین را دارای امنیت می دانند؟

 

    1. آیا گردشگران ترجیح می‌دهند برای ذخیره اتاق از روش های سنتی استفاده کنند؟

 

    1. آیا گردشگران ترجیح می‌دهند برای ذخیره اتاق از روش های نوین استفاده کنند؟

 

  1. آیا طراحی زیبا و جذاب پایگاه الکترونیکی هتل روی انتخاب گردشگران تاثیر دارد؟

 

۱-۶ فرضیه‌ها ی پژوهش

 

    1. به نظر می‌رسد گردشگران به ذخیره آنلاین اعتماد دارند.

 

    1. به نظر می‌رسد گردشگران ذخیره آنلاین را دارای امنیت می دانند.

 

    1. نظر می‌رسد گردشگران ترجیح می‌دهند برای ذخیره اتاق از روش های سنتی استفاده کنند.

 

    1. به نظر می‌رسد گردشگران ترجیح می‌دهند برای ذخیره اتاق از روش های نوین استفاده کنند.

 

    1. به نظر می‌رسد گردشگران ترجیح می‌دهند ذخیره آنلاین حتما از طریق پایگاه الکترونیکی هتل صورت گیرد.

 

    1. به نظر می‌رسد طراحی زیبا و جذاب پایگاه الکترونیکی هتل روی انتخاب گردشگران تاثیر دارد.

 

  1. به نظر می‌رسد توسعه پایگاه های الکترونیکی هتل ها بر افزایش میزان گردشگری تاثیر دارد.

 

۱-۷ روش انجام پژوهش

 

به منظور رسیدن به اهداف و اثبات فرضیه در این پژوهش تحقیق می‌دانی صورت پذیرفته است و از نظر نوع به صورت توصیفی- تحلیلی می‌باشد. ابتدا با توجه به سوالات مطرح شده فرضیات پژوهش شکل گرفته و مطابق با آن پرسشنامه ای تهیه شده است و در اختیار نمونه های جامعه آماری قرار داده شده. اطلاعات موجود در این پرسشنامه به سوالات پژوهش پاسخ می‌دهد و به اثبات فرضیه‌ها می پردازد.

 

۱-۸ محدودیتهای پژوهش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...