۳-۶) روایی و پایایی پرسشنامه
۳-۶-۱) روایی پرسشنامه
مقصود از روایی آن است که آیا ابزار اندازه‌گیری می‌تواند ویژگی و خصیصه‌ای که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه‌گیری کند یا خیر؟ اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه‌گیری‌های نامناسب و ناکافی می‌تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد (براری،۱۳۹۲).
دانلود پروژه
برای سنجش روایی سؤالات این پژوهش، روایی محتوایی و روایی سازه مدنظر قرار گرفت، که روایی محتوا توسط افراد متخصص تعیین شد و روایی سازه نیز با بهره گرفتن از تحلیل عاملی تأییدی انجام شد. با بهره گرفتن از تحلیل عاملی میتوان مشخص نمود که آیا پرسشنامه شاخصهای مورد نظر را اندازه میگیرد یا خیر؟. نتایج روش تحلیل عاملی تأییدی در فصل تجزیه و تحلیل داده‌ها (فصل چهارم( به تفصیل بیان خواهد شد.
۳-۶-۲) پایایی پرسشنامه
مقصود از پایایی آن است که ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصله نزدیک به هم باشد. برای اندازه گیری پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می‌کنیم و اندازه آن معمولاً بین صفر تا یک تغییر می‌کند. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است. در این تحقیق به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری که خصیصه‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کند به کار می‌رود.
با بهره گرفتن از داده‌های بدست آمده از پرسشنامه، میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد.که برای گویه های متغیر ها به ترتیب ۹۲/۰ برای متغیر زنجیره تأمین، ۹۳۴/۰برای متغیر سیستم اطلاعاتی و ۹۰۲/۰برای متغیر مدیریت دانش بدست آمد. این اعداد نشان دهنده این است که پرسشنامه ها از قابلیت اعتماد و به عبارت دیگر از پایایی لازم برخوردار است.
۳-۷) جامعه آماری
جامعه‌ی مورد مطالعه در این پژوهش، کلیه‌ی کارکنان اداری نمایندگی های سایپا در اصفهان که در سال تحصیلی ۹۴ مشغول به خدمت می‌باشند. تعداد کارکنان اداری۶۰ نمایندگی سایپا در شهر اصفهان ۴۶۰ نفر میباشند.
۳-۸) نمونه آماری و روش نمونه گیری
نمونه مورد مطالعه براساس جدول مورگان ۲۱۰ نفر میباشند(پایگاه علمی-پژوهشی پارس مدیر).
بین ۲۳۰ نفر توضیح شد، که از این تعداد ۲۱۶ پرسشنامه تحویل گرفته شد و ۲۱۰ پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. روش نمونه گیری در این پژوهش خوشه ای تصادفی میباشد.
از نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی زمانی استفاده می‌شود که گروه‌ها ناهمگن هستند و به ویژه زمانی که فهرستی از افراد جامعه در دسترس نیست و یا توزیع جغرافیایی افراد بسیار پراکنده و گسترده است. در این نمونه‌گیری، واحد نمونه فرد نیست، بلکه شامل گروه یا خوشه‌ای از افراد است.
۳-۸) روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات
به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها در پژوهش حاضر، از آمار در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از آمار توصیفی استفاده گردیده است و برای آزمون فرضیات، از آزمون تحلیل عامل تأییدی، همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و همچنین تی تک نمونه ای و تی مستقل از آمار استنباطی استفاده گردید. برای انجام این تحلیل‌ها از نرم افزار‌های آماری SPSS22 و ۸.۸۰ Lisrel استفاده شده است.
۳-۹) جمع بندی
در این فصل ابتدا به تشریح روش پژوهش، متغیرهای پژوهش، ابزار گردآوری اطلاعات پرداخته شد سپس توضیح داده شد که برای جمع آوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است و سؤالات پرسشنامه به تفکیک هریک از متغیرها توضیح داده شد. در ادامه به بیان جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری پژوهش پرداخته شد و سپس روایی محتوا و روایی سازه و پایایی سازگاری درونی ابزار سنجش مورد بررسی قرار گرفت. در پایان و در بخش تجزیه و تحلیل داده‌ها روش‌های مورد استفاده در این مورد بررسی قرار گرفت.
فصل چهارم
یافته های پژوهش
۴-۱) مقدمه
تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان مرحله‌ای علمی از پایه‌های اساسی هر پژوهش علمی به شمار می‌رود که به وسیله آن کلیه فعالیت‌های پژوهش تا رسیدن به نتیجه، کنترل و هدایت می‌شوند. امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد تحقیق می‌باشد، تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های پژوهش محسوب می‌شود. داده‌های خام با بهره گرفتن از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار می‌گیرند. برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه‌ها، در این پژوهش از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای بررسی وضعیت پاسخ دهندگان مانند جنسیت، سن، تحصیلات، سابقه کار و میزان حقوق دریافتی در قالب جدول‌ها و نمودارها از آمار توصیفی استفاده شد. سپس در آمار تحلیلی این پژوهش ابتدا به بررسی وضعیت کیفیت نمونه‌گیری با بهره گرفتن از نرم افزار ۲۲ SPSS پرداخته شده است و در ادامه به منظور بررسی روایی سازه پرسشنامه‌ها از روش تحلیل عاملی تأییدی با بهره گرفتن از نرم افزار LISREL 8.8 انجام شده است و همچنین به منظور بررسی تأثیر سیستم اطلاعاتی بر زنجیره تأمین با میانجی گری مدیریت دانش از آزمون همبستگی پیرسون ومدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزار ۲۲ SPSS و LISREL 8.8 استفاده شده است. در این فصل نیز به توصیف داده‌های پژوهشی و تجزیه و تحلیل تجزیه و تحلیل داده‌هایی که به وسیله پرسشنامه از افراد نمونه گردآوری شده‌اند پرداخته خواهد شد و سپس به هر یک از فرضیات پاسخ داده می‌شود.
۴-۲) آمار توصیفی
در این بخش از تجزیه و تحلیل آماری به بررسی چگونگی توزیع نمونه آماری از حیث متغیرهایی چون جنسیت، سن، میزان تحصیلات، سابقه خدمت پرداخته می‌شود.
۴-۲-۱) جنسیت پاسخ دهندگان
همانطور که در جدول و نمودار (۴-۱) مشاهده می‌شود از ۲۱۰ نفر گروه نمونه، اکثر پاسخ دهندگان را مردان تشکیل داده اند که مشتمل بر ۱۳۵ نفر( معادل۲۹/۶۴درصد از نمونه آماری) و زنان که مشتمل بر ۷۵ نفر (معادل ۷۱/۳۵ درصد از نمونه آماری) بوده اند که کمترین فراوانی را تشکیل داده است.

 

 

درصد

 

فراوانی

 

جنسیت

 

 

 

۲۹/۶۴

 

۱۳۵

 

مرد

 

 

 

۷۱/۳۵

 

۷۵

 

زن

 

 

 

۱۰۰

 

۲۱۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...