راهنمای نگارش مقاله در رابطه با بررسی روایی و اعتبار آزمون دروس زیست شناسی و ... |
بین ۳/۰ تا ۷/۰
بیشتر از ۷/۰
ضریب تمیز
کمتر از ۲/۰
-
-
۱(۲۸/۱%)
بین ۲/۰ تا ۳/۰
-
۲(۵۶/۲%)
۱(۲۸/۱%)
بیشتر از ۳/۰
۷(۹۷/۸%)
۶۰(۹۲/۷۶%)
۷(۹۷/۸%)
بر اساس داده های خام و کدگذاری شده، حدوداً ۸ درصد سوالات دشوارند که از ضریب تمیز بالاتر از ۳/۰ برخوردارند. همچنین، ۵۴/۱۱% سوالات آسان و مابقی، از دشواری متوسط برخوردارند. از دو جدول بالا، می توان دریافت که نتایج تحلیل کلاسیک با داده های خام و کدگذاری شده در درس زیست شناسی نیز، تا چه حد به هم نزدیک است.
سوال :آیا سوالات امتحانات نهایی بر اساس IRT از ویژگی های روان سنجی مطلوب برخوردارند؟ جهت پاسخگویی به این سوال، ابتدا لازم است مفروضات این نظریه در دو آزمون ادبیاتفارسی و زیستشناسی مورد بررسی قرار گیرند. مفروضاتی که در صورت برقراری آنها نتایج معتبر و دقیقی بدست خواهد آمد. دو مفروضه اولیه و اساسی این نظریه عبارتند از: تک بعدی بودن و استقلال موضعی. در صورت برقراری این مفروضات، تحلیل سوالات در دو آزمون مذکور، با بهره گرفتن از نرم افزار BILOG-MG انجام می شود و پارامترهای هر سوال به همراه آزمون خی دو و سطح معناداری در دو مدل یک پارامتری و دو پارامتری ارائه میگردد. سپس برازندگی تک تک سوالات با مدلهای مذکور بررسی و در ادامه ملاک های تفسیر پارامترهای سوال ذکر می شود که براساس این ملاک ها، به توصیف و تحلیل مقادیر پارامترهای سوال پرداخته می شود. همچنین، روشهای معمول در نظریه پرسش پاسخ که به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد استفاده قرار میگیرند، عبارتند از:
منحنی ویژگی سوالات به تفکیک مدلها
منحنی ویژگی و تابع آگاهی یک سوال نمونه
مقادیر بیشینه آگاهی سوالات و تتای ماکسیمم
تابع آگاهی آزمون و خطای استاندارد اندازه گیری
هیستوگرام توزیع توانایی آزمودنیها
تحلیل روانسنجی سوالات آزمون ادبیاتفارسی براساس مدل های IRT
بررسی مفروضات
همانطور که همبلتون و همکاران(۱۹۹۱، ترجمه فلسفی نژاد، ۱۳۸۹) بیان کرده اند؛ تک بعدی بودن یک مفروضه اصلی است که در مدل های IRT به طور گستردهای مورد استفاده قرار گرفته است و به این معناست که تنها یک توانایی بوسیله مجموعه سوالاتی که آزمون را میسازند، اندازه گیری شود. این مفروضه نمیتواند بطور کامل برآورد گردد. زیرا عوامل متعددی عملکرد آزمودنی را تحت تاثیر قرار می دهند. آنچه در این میان مهم است، حضور عامل یا مؤلفهی غالب در هر آزمون است که عملکرد آزمودنی را متأثر میسازد.
برای سنجش تک بعدی بودن آزمون روشهای متعددی پیشنهاد شده است که در این پژوهش، از نمودار اسکری استفاده می شود. جهت بررسی تکبعدی بودن در این نمودار باید به دنبال افت شیبدار بود. زیرا جایی است که ارزشها وضعیت ثابتی به خود گیرند. تعداد بارهای ارزشی قبل از افت نشان دهنده بعدیت است.
نمودار۴-۱: نمودار اسکری آزمون ادبیات فارسی
نمودار اسکری آزمون ادبیات فارسی نشان می دهد که آزمون مذکور دارای یک عامل غالب است و به عبارتی تک بعدی است. وقتی که مفروضه تک بعدی بودن برقرار است استقلال موضعی نیز حاصل می شود از این حیث این دو مفهوم با هم معادل اند ( لرد، ۱۹۸۰؛ به نقل از همبلتون و همکاران، ۱۹۹۱، ترجمه ی فلسفی نژاد، ۱۳۸۹).
برآورد پارامترهای سوال به تفکیک مدل
پس از اطمینان از برقراری مفروضات، نتایج تجزیه و تحلیل سوالات آزمون ادبیات فارسی بر اساس مدل یک پارامتری و دو پارامتری در جدول زیر ارائه می شود.
جدول۴-۲۷: مقادیر برآوردشدهی پارامترهای سوال به همراه آزمون خی دو و سطح معناداری در مدلهای
یک پارامتری و دو پارامتری در آزمون ادبیات فارسی
سوال
یک پارامتری
دو پارامتری
دشواری
خی دو
سطح معناداری
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-22] [ 06:35:00 ب.ظ ]
|