۶- تحلیل تغییرات:
تعیین میزان تغییراتی که در راهبرد کنونی باید صورت گیرد
۷- تصمیم ­گیری استراتژیک:
ارائه راه­حل­ها، ارزیابی راه­حل­ها، انتخاب راه­حل­ها
۸- اجرای استراتژیک
۹- اندازه ­گیری و کنترل پیشرفت
۵- شناسایی تهدیدات راهبرد
مسئولیت­های اجتماعی ارزش­های مدیریت
شکل (۲-۱): الگوی برنامه­ ریزی استراتژیک استونر و فریمن
نقاط قوت الگو: توجه به اندازه ­گیری و کنترل پیشرفت، از نکات بارز این الگو است که نویسنده آن را در مراحل پایانی الگو در نظر گرفته است. تصمیم گیری استراتژیک که در حقیقت همان تنظیم راهبرد است، با توجه به تحلیلی که نویسندگان ارائه می­نمایند، بسیار مفید است.
نقاط ضعف الگو: یکی از نقاط ضعف این الگو، داخل کردن «اجرای استراتژیک» در فرایند برنامه­ ریزی استراتژیک است؛ زیرا اجرای برنامه به عنوان بخشی از مدیریت استراتژیک تلقی شده و خارج از حوزه برنامه­ ریزی است. همچنین شروع فرایند برنامه­ ریزی استراتژیک با مرحله «تعیین هدف» جای بحث و تأمل دارد. اگر در ابتدای فرایند برنامه­ ریزی استراتژیک، هدف مشخص باشد، فرایند با سهولت و صرف منابع محدودتر به پایان می­رسد؛ اما نارسایی آن این است که شاید چیزی که در آغاز فرایند برنامه­ ریزی استراتژیک به عنوان مشکل تلقی می­ شود، مشکل حقیقی نباشد و یا مشکل­های جدی­تری نیز مطرح باشد. در نتیجه، این الگو این امکان نمی­دهد که در آغاز با بررسی­های محیطی، مشکلات استخراج و براساس اولویت­ بندی، تعیین هدف صورت گیرد. با توجه به این که این الگو به صورت یک طره طراحی شده است، در صورت بروز نقض در تعیین هدف، عوارض آن تا پایان برنامه­ ریزی تداوم می­یابد.
۲-۳-۲ -الگوی برایسون
پایان نامه - مقاله - پروژه
برایسون در کتاب خود تحت عنوان «برنامه­ ریزی استراتژیک برای سازمان­های دولتی و غیرانتفاعی» الگوی برنامه­ ریزی استراتژیک خود را در چندین مرحله ارائه کرده است. این الگو شامل یک فرایند پیوسته (مطابق با تعریف برنامه­ ریزی) و تکرارپذیر می­باشد؛ این الگو پیش از اتخاذ هر تصمیمی آغاز شده و پس از اجرای آن تصمیم ادامه می­یابد. در این جا این فرایند در قالب ده مرحله شرح داده می­ شود. از خصوصیات این فرایند این است که نتایج حاصل از هر مرحله می ­تواند در بازنگری یا تکمیل مراحل پیش آزمون از آن، مورد استفاده قرار گیرند (امیدوار، ۱۳۸۳).
مراحل فرایند برنامه­ ریزی استراتژیک در الگوی برایسون به شرح زیر است:
مرحله ۱- توافق اولیه؛ مرحله ۶- تعیین موضوعات استراتژیک پیش روی سازمان؛
مرحله ۲- تعیین وظایف؛ مرحله ۷ - تعیین راهبردها؛
مرحله ۳- تحلیل ذی­نفعان؛ مرحله ۸- شرح طرح­ها و اقدامات؛
مرحله ۴- تنظیم بیانیه مأموریت سازمان؛ مرحله ۹- تنظیم درونمای سازمانی برای آینده؛
مرحله ۵- شناخت محیط سازمان؛ مرحله ۱۰- برنامه عملیاتی یک ساله
- ارباب رجوعان
- مشتریان
- مالیات دهندگان
تنظیم
استراتژی اقدام اجر
راهبردها:
گزینه­ های علمی: - موانع
پیشنهادهای اصلی: - اقدامات – برنامه کار
توصیف سازمان در آینده چشم انداز موفقیت
-منابع
- مردم
- اقتصاد
- اطلاعات
- صلاحیت و توانمندی
- راهبرد موجود
- موقعیت عمومی
- کارکردهای واحد
- عملکرد
- نتایج
- تاریخ
فشارها/روندها
- اجتماعی
- اقتصادی
- فنی
- سیاسی
رقبا
- فشارهای رقابتی
- فشارهای مساعد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...