ارزیابی مجدد خودکارآمدی با افزایش سن

 

ارزیابی باورهای خودکارآمدی در پیروی دشوار است. توانایی‌های ذهنی و جسمی رو به کاهش می رود و بازنشستگی از کار فعال و کناره گیری از زندگی اجتماعی، دوره جدیدی از خودسنجی را منجر می شود. احساس کارآمدی شخصی پایین تأثیر بیشتری بر کنش وری های جسمی و ذهنی به جای می‌گذارد.

 

برای مثال کاهش احساس کارآمدی شخصی درمورد میل جنسی می‌تواند کاهش فعالیت جنسی را به همراه داشته باشد . کارآمدی شخصی پایین می‌تواند به خستگی و محدود شدن فعالیت های جسمی منجر شود.

 

در یک جمع بندی کلی می توان گفت خودکارآمدی ادراک شده، باورهای افراد درباره ی قابلیت هایشان برای تمرین مهار کنش وری هایشان و تمرین مهار رویدادهایی که بر زندگی شان تأثیر گذارند سروکار دارد. باورهای کارآمدی شخصی بر انتخاب در زندگی، سطح انگیزش، کیفیت کنش وری ها، مقاومت در برابر پریشانی ها و آسیب پذیری در مقابل تنیدگی افسردگی و اضطراب تأثیر می‌گذارد. باورهای افراد درباره کارآمدی شان تحت تأثیر منبع ‌پنج‌گانه قرار دارد که شامل تجارب مسلط قانع سازی اجتماعی، تجارب جانشینی، حالت های فیزیولوژیکی و هیجانی و تصویرسازی ذهنی می‌باشد.

 

باورهای خودکارآمدی در خلال زمان و به واسطه تجربه تحول می‌یابند. تحول چنین باورهایی از نوباوگی شروع می شود و در سراسر زندگی ادامه می‌یابد و عواملی مانند خانواده، دوستان و همسالان، مدرسه، مرحله گذار نوجوانی و . . . در آن مؤثر هستند . (اعرابیان، ۱۳۸۳).

 

راهبردهای بهبود خودکارآمدی

 

سه راهبرد عمومی برای خودکارآمدی وجود دارد: الگوسازی[۸۰]، استفاده از بازخورد اطلاعاتی[۸۱] و بازآموزی اسناد. از این سه راهبرد، الگوسازی به دو دلیل مهمتر است:

 

دلیل اول اینکه، الگوبرداری به ویژه میان همسالان از سایر متغیرها بیشتر بر خودکارآمدی مؤثر است.

 

دلیل دوم این است که، الگوبرداری در بسیاری اشکال با آموزش کلاسی و آزمایشگاهی تلفیق می شود. الگوبرداری به فرایند عمومی بازنمایی و توصیف بخش های تشکیل دهنده یک مهارت به دانش،‌ دانش آموز گفته می شود. الگوبرداری، اطلاعات واضحی ‌در مورد مهارت می‌دهد، این انتظار نوآموز که می‌تواند در آن ماهر شود را بالا می‌برد. همه الگوها مانند هم نیستند. معلم غالباً کسی است که می‌تواند در رویه های پیچیده کلاس، الگوی مناسبی باشد.

 

الگوبرداری، خودکارآمدی و استفاده از راهبردها را افزایش می‌دهد(شانک، ۱۹۹۱). به جز آموزش معلم محور، روش های دیگری برای الگوسازی یک مهارت جدید جود دارند. یکی از این روش‌ها تدریس دو جانبه است که دو تا چهار دانش آموز در ‌گروه‌های یادگیری مشارکتی با هم کار می‌کنند. بازخورد دریافت شده از معلم، هم عملکرد و هم خودکارآمدی دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دانش آموزانی که در کلاس به دیگر دانش آموزان بازخورد می‌دهند در بسیار موقعیت ها موفق ترند(باتلرودان[۸۲]، ۱۹۹۵).

 

پژوهش ها نشان می‌دهند که انواع متفاوت بازخورد تأثیرها ی مختلفی روی عملکرد و کارآمدی دانش آموزان دارد. بازخورد پیامد، اطلاعات ویژه ای ‌در مورد عملکرد می‌دهد و اثر کمی بر تصحیح اولیه یا عملکرد در آزمون های بعدی دارد. بازخورد شناختی که تأکیدش بر ارتباط بین عملکرد و ماهیت تکلیف است درک عمیقی از چگونگی انجام کامل تکلیف را فراهم آورده و تأثیر مثبت تری بر عملکردهای بعدی می‌گذارد. مطالعات نشان می‌دهند که بازخورد شناختی با کیفیت بالا ‌در مورد عملکرد ضعیف، خودکارامدی و عملکرد بعدی را بهبود می بخشد(شروا و بروکس[۸۳]، ۲۰۰۰).

 

بازآموزی اسنادی به دانش آموزان کمک می‌کند تا پاسخ های اسنادیشان را بهتر درک کنند و پاسخ هایی را گسترش دهند که درگیری در تکلیف را تشویق می‌کنند. اکثر برنامه های بازآموزی اسنادیی کاملاً موفقیت آمیزند. پیامدهای عمومی این است که:

 

– به افرادی یاد داده می شود که چگونه رفتارهای نامطلوب مثل اجتناب از تکلیف را تعریف کنند.

 

– اسنادهای تحت رفتار اجتناب از تکلیف را تعریف کنند.

 

– اسنادهای تحت رفتار اجتماعی ارزیابی شوند.

 

– الگوهای اسنادی مطلوب تکمیل شوند.

 

بازآموزی اسناد، شرکت در تکالیف، پافشاری و پیشرفت را افزایش می‌دهد. اکثر برنامه های بازآموزی تلاش می‌کنند که اسنادهای یادگیرندگان را در جهتی تغییر دهند که یادگیرندگان موفقیت را به تلاش نسبت دهند. تلاش یک متغیر قابل کنترل و توانایی یک متغیر غیرقابل کنترل است. برنامه های منطبق بر این راهبرد، مبین افزایش شرکت در تکالیف، پافشاری و سطوح پیشرفت بوده اند تفکیک تلاش و توانایی برای دانش آموزان ضروری است. دانش آموزان بایددرک کنند که توانایی و تلاش نیز شیوه ای جهت افزایش دانش، استفاده از راهبرد و حل مسئله کارآمد است.

 

اهمال کاری تحصیلی

 

از نظر تاریخی اهمال کاری ‌بر اساس دو دیدگاه قابل بررسی است . دیدگاه نخست ، آن را یک پدیده نسبتا” تازه و دیدگاه دوم ، آن را پدیده تمام زمان ها در نظر می‌گیرد که در سال های اخیر افزایش یافته است . ( استیل[۸۴] ، ۲۰۰۷ )

 

‌بر اساس دیدگاه دوم هزاران سال است که تعلل به عنوان به عقب انداختن کار امروز به فردا ،ایجاد مشکل نموده است . برای مثال حمورابی پادشاه بابل بر پایه قانون ۲۸۳ به منظور جلوگیری از اهمال کاری قانون مهلت مقرر برای طرح شکایت را به ثبت رسانیده است . رومیان اهمال کاری را واگذاری کار امروز به فردا دانسته اند و در عصر حاضر نیز توماس هابز ، ارزش شخصی هر فرد را در توانایی وی برای مدیریت و استفاده مؤثر از زمان تعریف می‌کند . ( استیل ۲۰۰۷ ).

 

باوجود این تنها در سال های اخیر در زمینه‌های ایجاد و چگونگی درمان آن توجه شده است .

 

از نظر لغوی واژه ی اهمال کاری معادل تعلل ، سهل انگاری و به تعویق انداختن می‌باشد . ( الیس ونال ، ۱۹۷۷ به نقل از فرجاد ۱۳۸۲ )

 

تعاریف

 

واژه لاتین تعلل،یا اهمال کاری از دو کلمه «پرو[۸۵]» و «کـراسینوس[۸۶]» تشکیل شده است که پرو به معنی جلو و کـراسینوس به معنی فردا می‌باشد . ( فراری[۸۷] و همکاران ، ۱۹۹۵ ) . فرهنگ نامه کمبریج ( ۲۰۰۳ ) عقب انداختن انجام امری را به دلیل ناخوشایندی یا ملال آوری آن ، تعلل می‌داند .

 

اوند ( ۱۹۹۶ ، به نقل از استیل ، ۲۰۰۷ ) . اهمال کاری را به تعویق انداختن عملی به خصوص هنگامی که تعویق بدون دلیل مناسب باشد ، می‌داند .

 

الیس وکنوس [۸۸](۱۹۹۷ ) اهمال کاری را تمایل به اجتناب از فعالیت، محول کردن انجام کار به آینده و استفاده از عذر خواهی برای توجیه تأخیر در انجام فعالیت تعریف نموده اند . در تعریف این سازه ، محققان به کاهلی و امروز و فردا کردن در انجام کارهای مهم ( در زمان مورد انتظار ) ، همراه با تجارب ذهنی ناراحت کننده اشاره نموده اند ( سنکال [۸۹]، کاستنر[۹۰] ، والراند[۹۱] ، ۱۹۹۵ )

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...