۴۵۱/۱

 

 

 

۱۳۶۵

 

۱۹۵۷۴

 

۴۴۴۶۶

 

۱۴۷/۱

 

 

 

۱۳۷۵

 

۴۸۴۰۴

 

۴۴۹۸۵

 

۱۴۶/۱

 

 

 

۱۳۸۵

 

۴۸۰۵۵

 

۴۸۰۶۷

 

۰۰۰۲/۱

 

 

 

مأخذ: نتایج سرشماری سالهای ۴۵-۸۵
با توجه به جدول بالا، همواره تعداد خانوار از تعداد واحدهای مسکونی بیشتر بوده است. ولی با توجه به نسبت تعداد خانوار به واحد مسکونی دیده می‌شود که تمایل به خانواده‌های هسته‌ای بیشتر شده است و خانواده‌های گسترده کم‌کم به هسته‌ای شدن روی می‌آورند.
۳-۶- کاربری اراضی شهر قائمشهر:
برنامه ریزی کاربری اراضی شهری ساماندهی و فضایی فعالیت ها و عملکردهای شهری براساس خواست ها و نیازهای جامعه شهری است و هسته اصلی برناهم ریزی شهری را تشکیل می دهد. بعبارت دیگر برنامه ریزی کاربری اراضی علم تقسیم زمین و مکان برای کاربریها و مصارف مختلف زندگی است. در کل می توان گفت برنامه ریزی کاربری اراضی شهری مجموعه هدفمند از فعالیت هایی است که محیط اطراف را سامان می بخشد و درحد مقدور خواسته ها و نیازهای جوامع شهری را در استفاده از اراضی فراهم می آورد (پورمحمدی، ۱۳۸۲)
دانلود پایان نامه
- کاربری مسکونی
مجموع مساحت اختصاص یافته به کاربری مسکونی در شهر ۵۶/۹۸۸ هکتار است که با درنظرگرفتن جمعیت سال ۱۳۸۰، ۱۵۶۶۵۴ نفر سرانه کاربری مسکونی هر شهروند ۱۰/۶۳ مترمربع می باشد. کاربری مسکونی درنظر گرفته شده شامل کاربری های مسکونی و باغ مسکونی می باشد. در این میان سهم کاربری مسکونی از مجموع مساحت اختصاص یافته ۹۳% و سهم کاربری باغ مسکونی ۷% می باشد. در مجموع تقریبا مساحت کاربری مسکونی ۳۴% از سطح کل شهر را به خود اختصاص می دهد.
- کاربری تجاری
مجموع مساحت اختصاص یافته به کاربری تجاری ۵۶۶۹۷۷ مترمربع می باشد که ۲۱۱۰۶ مترمربع مربوط به بانکها و موسسات اعتباری، ۶۵۱۶۷ مترمربع اختصاص به بازارها ۴۸۰۷۰۴ مترمربع درغالب موسسات تجاری مشخص شده اند. سرانه کاربری تجاری ۸۰/۳ مترمربع می باشد.
- کاربری آموزشی
کاربری آموزشی در غالب کاربری آموزشی عمومی و آموزش فنی و حرفه ای و عالی مورد بررسی قرار گرفته است. سرانه کاربری آموزشی ۱۸/۴ مترمربع منظور شده است که برای مجموع کاربری آموزش عمومی و آموزش عالی است که از این درصد ۴۳/۱ مترمربع مربوط به آموزش عمومی (دبستان، راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی) است.
- کاربری بهداشتی و درمانی:
تعداد کل مراکز بهداشتی و درمانی ۴۴ واحد می باشد که مساحت فضاهای مذکور حدود ۵۲/۱۰ هکتار است. بیمارستانها با مساحت ۷۸/۵ هکتار و سرانه ۴/۰ مترمربع حدود ۲۸/۵۷% از کل مساحت کاربریها مذکور را تشکیل می دهند. واحدهای بهداشتی با ۹۲۲۷ مترمربع و سرانه ۰۴/۰ مترمربع حدود ۲/۱۵% از کل مساحت بهداشتی و درمانی مراکز درمانی با ۰۳/۳ هکتار و سرانه ۱۹/۰ مترمربع حدود ۱/۲۳% از مساحت کل کاربری مذکور می باشد.
- کاربری فضای سبز:
فضای سبز شهری، بخشی از فضای باز شهری است که عرصه های طبیعی یا اغلب مصنوع است. شهر قائمشهر دارای ۲ پارک می باشد که بزرگترین آنها با مساحت ۸/۲ هکتار در ناحیه یک قرار دارد و پارک بعدی در حدود خیابان جویبار با مساحت ۲۶۷۶ مترمربع قرار دارد. مساحت کل پارکهای قائمشهر حدود ۰۵/۳ هکتار است که سرانه پارک در شهر حدود ۱۹/۰ مترمربع به ازای هر نفر می باشد. مساحت کل فضاهای سبزعمومی شهر نیز حدود ۹۷/۱ هکتار است که سرانه موجود در سال ۱۳۸۰، ۱۳/۰ مترمربع به ازاء هر نفر است. بنابراین مساحت کل فضای سبزعمومی و پارک حدود ۲۰/۵ هکتار است که سرانه آن ۳۳/۰ مترمربع به ازاء هر نفر می باشد.
- کاربری ورزشی:
کاربری ورزشی شهر قائمشهر مساحتی حدود ۶۵/۷ هکتار دارد و سرانه ورزشی ۴۸/۰ مترمربع است.
- کاربری فرهنگی – مذهبی:
کانونهای فرهنگی و تربیتی، کتابخانه، سالن نمایش، موزه از جمله فضاهای فرهنگی محسوب
می شوند. مساحت کل این مراکز ۵۰/۱۱ هکتار می باشد. با توجه به جمعیت ۱۵۶۶۵۴ نفری شهر، سرانه کاربری فرهنگی ۹۶% مترمربع است. کاربری مذهبی شامل (مسجد، حسینیه، تکیه، امامزاده و اماکن مذهبی) و کل مساحت این کاربری ۹۰/۱۰ هکتار است و سرانه آن ۷/۰ مترمربع می باشد.
- کاربری اداری و انتظامی:
مجموع سطوح این کاربری ۱۶۵۲۰۰ مترمربع و سرانه آن ۰۵/۱ می باشد.
- کاربری صنعتی:
مساحت این کاربری ۶۰۴۵۲۲ مترمربع و سرانه آن ۸۸/۳ مترمربع است که شامل کارخانه ها، شرکتهای سهامی و تولیدی، کارگاهها و . . . می باشد.
- کاربری شبکه ارتباطی:
کلیه معابر فرعی و اصلی با جمع کننده ها و کوچه های بن بست در محاسبه سطوح اختصاص یافته به شبکه ارتباطی محاسبه شده اند. مجموع سطوح آن در شهر ۲۸/۶۰۵ هکتار و سرانه آن ۷/۳۸ مترمربع است.
- کاربری تاسیسات و تجهیزات شهری:
تاسیسات شهری مانند آب، گاز، تلفن، برق و شامل تجهیزات ایستگاه گازرسانی، پمپ بنزین، راه آهن، کشتارگاه، آتش نشانی، دفع زباله و . . . می باشد که مجموع آنها در سطح شهر شامل ۴۴/۱۷ هکتار و سرانه آن ۱۱/۱ مترمربع است.
- کاربری باغات و مزارع:
کلیه زمینهای که در آنها بصورت فصلی یا دائمی کشت صورت می گیرد در قالب کاربری مزارع قرار گرفته است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...