این تحقیق عوامل موثر بر تجدید ارائه سود هر سهم را در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۶ مورد بررسی قرار داده است. بر این اساس رابطه بین متغیر وابسته(تفاوت سود هر سهم تجدید ارائه شده و نشده) با متغیرهای مستقل شامل اندازه شرکت، رشد فروش، نسبت اهرم مالی، بازده دارائی ها، شاخص محافظه کاری حسابداری، شاخص کیفیت سود،تغییر حسابرس و نسبت جریان نقدی عملیاتی به سود مورد آزمون قرار گرفته است. هدف تحقیق مزبور یافتن عواملی است که بر تجدید ارائه سود هر سهم موثر می باشد.
روش تحقیق از نوع همبستگی می باشد. در این تحقیق تاثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته(تفاوت سود هر سهم تجدید ارائه شده و تجدید ارائه نشده) مورد بررسی قرار گرفته است. این فرایند شامل پالایش و پردازش داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ تجربی است. روش آزمون مبتنی بر ENTER بوده و بر اساس آن داده های متغیرهای مستقل وارد نرم افزار SPSS شده و بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته در یک مرحله انجام شده است. همچنین جهت بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته در هر سال از تحلیل همبستگی پیرسون سال به سال استفاده شده است.
نتیجه اصلی تحقیق بیانگر آن است که از بین متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده، تنها عامل موثر بر تجدید ارائه سود هر سهم،شاخص کیفیت بود است.
نجارزاده (۱۳۸۸)
این تحقیق به بررسی عکس العمل بازار سرمایه ایران نسبت به تجدید ارائه صورتهای مالی می پردازد و با توجه به علل تجدید ارائه صورتهای مالی و آثار مترتب بر سود(زیان)انباشته ، عکس العمل بازار سرمایه نسبت به تجدید ارائه صورتهای مالی را در چهار حوزه مورد بررسی قرار می دهد :
تجدید ارائه صورتهای مالی با اثر کاهنده سود انباشته ،به علت اصلاح اشتباهات دوره های گذشته
تجدید ارائه صورتهای مالی با اثر افزاینده سود انباشته ،به علت اصلاح اشتباهات دوره های گذشته
تجدید ارائه صورتهای مالی با اثر کاهنده سود انباشته ،به علت تغییر در رویه حسابداری
تجدید ارائه صورتهای مالی با اثر افزاینده سود انباشته ،به علت تغییر در رویه حسابداری
جهت دستیابی به اهداف تحقیق ،محقق عکس العمل بازار سرمایه نسبت به تجدیدارائه صورتهای مالی طی سالهای ۱۳۸۲ الی ۱۳۸۶ در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را مورد بررسی قرار میدهد. محقق به این نتیجه دست یافته است که بازار سرمایه ایران واکنش معناداری نسبت به تجدید ارائه صورتهای مالی ،چه از نوع کاهنده و چه از نوع افزاینده نشان نمی دهد .
جمع بندی:
دراین پژوهش محقق قصد دارد به بررسی تاثیر ارائه مجدد صورتهای مالی بررشد شرکتها بپردازد. در این فصل به بررسی مفاهیم گزارشگری مالی و اهداف آن، صورتهای مالی و نقش آن در تحقق هدفهای گزارشگری مالی، خصوصیات کیفی اطلاعات و تصمیم گیری پرداخته شد. همچنین موضوع تجدید ارائه صورتهای مالی، علل ایجاد و ریشه های تجدید ارائه، واکنش به تجدید ارائه صورتهای مالی و نهایتاً گزارشگری تجدید ارائه صورتهای مالی به طور مفصل مورد بحث قرار گرفت. در ادامه تحقیقات داخلی و خارجی مربوط به موضوع مورد بحث، بیان گردید. حال با توجه به مطالب ذکر شده روش انجام پژوهش را در فصل بعد شرح می دهیم.
مقدمه
واژه تحقیق درلغت به معنای بررسی، وارسی واقعیت، به حقیقت امری رسیدگی کردن و بازجویی کردن می باشد. جان دیویی درکتاب “منطق نظریه تحقیق” تحقیق را چنین تعریف میکند:
“تحقیق عبارت است از تغییر کنترل و هدایت شده یک موقعیت غیر ثابت یا نامعین به موقعیتی که از لحاظ مشخصات و روابط کاملا معین وثابت است و در وضعی قرار دارد که عناصر موقعیت اصلی یا اولی به صورت یک کل متحد تغییر یافته اند." تحقیق مجموعه ی فعالیتهای منظمی است که هدف آن کشف حقیقت یارسیدن از علم اندک به علم بیشتر است. تحقیق به عنوان یک فرایند پژوهشی در درست ترین شکل خود واجد دو شرط است:
۱-کنترل دقیق: شرطی که مانع تاثیر عوامل نامربوط و مزاحم می شود.
۲-نمونه گیری صحیح: شرطی که یافته های پژوهش راقابل بسط وتعمیم می سازد.(دلاور،۱۳۸۳)
تحقیق اطلاق عام دارد و می توان آن را برای هرنوع فعالیت جستجوگرانه وکاوشگرانه ای که افراد برای پاسخگویی به مساله ای یاکشف مجهولی انجام می دهند به کاربرد. اما اصطلاح تحقیق علمی اطلاقی خاص دارد و عبارت است از تلاش کاوشگرانه ای که با آداب خاصی به طور نظام یافته با هدف کشف مجهول به منظور گسترش قلمرو معرفتی نوع بشر انجام شده وشناخت حاصل از آن مصادیق و ما به ازای خارجی داشته باشد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
از آنجا که پژوهش علمی با ظهور مساله یا مجهولی درذهن محقق شروع می شود هدف اصلی تحقیق علمی را باید معلوم کردن آن مجهول و یا به عبارتی حل مساله و پاسخ یافتن برای آن دانست .(حافظ نیا،۱۳۸۶)
برای انجام تحقیقات علمی رویه مشخص و معینی براساس روش شناسی علمی وجود دارد که رعایت آن ضروری است. دراین فصل جزئیات روش اجرای تحقیق شامل نوع تحقیق، سوالات وفرضیه های تحقیق، الگوهای تحقیق، قلمرومکانی وزمانی تحقیق ،جامعه آماری ، نمونه آماری، نحوه جمع آوری داده های مورد نیاز، متغیرهای تحقیق ونحوه ی اندازه گیری آنها و سایر موضوعات مربوط بیان می شود.
روش تحقیق:
در این تحقیق به بررسی اثرات ارائه مجدد حسابداری بر رشد شرکت و اجزای آن شامل رشد تأمین مالی داخلی و خارجی می پردازیم. طبق اصول پذیرفته شده حسابداری، صورت های مالی سنوات گذشته به ۲ دلیل تغییر در رویه (اصل) حسابداری و اصلاح اشتباهات حسابداری تجدید ارائه می شوند. اما در این تحقیق سعی میشود عوامل موثر بر ایجاد ارائه مجدد حسابداری در ۲ گروه زیر مورد بررسی قرار گیرد:

 

    1. ارائه مجدد صورتهای مالی ناشی از وجود خطای اندازه گیری حسابداری

 

    1. ارائه مجدد صورتهای مالی بدلیل وجود تخلف مالی

 

که منظور از خطای اندازه گیری حسابداری همان مواد مذکور ، یعنی تغییر در رویه حسابداری و اصلاح اشتباهات می باشد و تخلف مالی را هم موارد عدم پرداخت بموقع تعهدات مالی شرکت مانند : بازپرداخت تسهیلات بانکی ، بدهی های مالیاتی ، بدهی های تأمین اجتماعی و جرایم در نظر گرفته شده است.
مدل و متغیرهای مورد استفاده در این تحقیق، بر اساس مقاله ی” تاثیر ارائه مجدد حسابداری بر رشد شرکت ” نوشته شده توسط ( Albring ,Huang &Pereira) در سال ۲۰۱۳ می باشد.
نوع تحقیق:
بطورکلی روش های تحقیق در علوم رفتاری را می توان با توجه به ۲ ملاک زیر طبقه بندی نمود: (سرمد و همکاران، ۱۳۸۶)
۱) هدف تحقیق
۲) نحوه گردآوری داده ها
این تحقیق از لحاظ طبقه بندی برمبنای هدف از نوع کاربردی است. این تحقیقات با بهره گرفتن از زمینه فراهم شده از طریق تحقیقات بنیادی، برای رفع نیازمندیهای بشر و بهبود و بهینه سازی ابزارها و روشها در جهت توسعه رفاه و آسایش و ارتقاء سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار می گیرند(حافظ نیا،۱۳۸۶). تحقیق حاضر از آن جهت که نتایج آن ممکن است مورد استفاده احتمالی سازمان بورس اوراق بهادار وسایر نهادهای تدوین کننده ضوابط ومقررات، بانکهای تجاری، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، سرمایه گذاران بالقوه وبالفعل، تحلیل گران مالی واساتید ودانشجویان رشته حسابداری و سایر ذینفعان قرار گیرد، می تواند به عنوان یک تحقیق کاربردی قلمداد گردد.
از سوی دیگر براساس چگونگی جمع آوری داده ها تحقیق حاضر از نوع همبستگی است. روش تحقیق همبستگی برای دو هدف “کشف همبستگی بین متغیرها” و” پیش بینی یا توضیح یک متغیر از طریق یک یا چند متغیر دیگر"به کار میرود (دلاور،۱۳۸۳). همچنین داده های تحقیق، رویکرد پس رویدادی (ازطریق اطلاعات گذشته) دارند. متغیرهای تحقیق در زمان گذشته اتفاق افتاده اند و قابلیت کنترل و دستکاری برای محقق وجود ندارد.
فرضیه های تحقیق
محقق پس از تعقل در باره مسئله، بررسی تجارب و مطالعات مقدماتی درباره جوابهای ممکن به تدوین فرضیه می پردازد. فرضیه یک بیان مبتنی بر حدس مبهم و یا یک جواب مستدل می باشد. به عبارت دیگر فرضیه حدسی زیرکانه و علمی درباره پیامد پژوهش است. (کیانی،۱۳۹۰)
برای حصول به اهداف تحقیق ، دو فرضیه به شرح زیر تدوین شده است. فرضیه های مذکور عبارتند از :
فرضیه اول : نرخ رشد تامین مالی خارجی در شرکتهایی که صورتهای مالی را تجدید ارائه می کنند، در مقایسه با شرکتهایی که تجدید ارائه نداشته اند، در یک دوره زمانی یکسان کمتر است.
فرضیه دوم : نرخ رشد تامین مالی خارجی در شرکتهایی که به علت وجود تخلفات مالی، صورتهای مالی را تجدید ارائه می کنند، در مقایسه با شرکتهایی که ارائه مجدد را به دلایلی غیر از تخلفات مالی انجام داده اند، کمتر می باشد.
الگوهای پژوهش
برای آزمون فرضیات فوق، مدل اصلی رگرسیونی تحقیق به صورت زیر طراحی شده است:
EFGit = α + ۱β DIVit/TAit + β۲ NIit/NSit + β۳ NSit/NFAit + β۴ LOG_TAit + β۵ LTDit/TAitβ۶ NFAit/TAit + β۷ Qit + β۸ POSTit + β۹ RESTATEMENTit + β۱۰ POST * RESTATEMENTit + £it
برای اندازه گیری رشد تامین مالی خارجی ( عبارت سمت چپ مدل اصلی)، از روش “درصد فروش” برنامه ریزی مالی کانت و ماکسیموویکس(۲۰۰۲-۱۹۹۸) استفاده می کنیم که به قرار زیر می باشد :
EFNt = (gt * At) – ((۱+gt) * (Et * bt)),
که داریم :
EFNt = معیارسنجش نیاز تامین مالی خارجی
gt = نرخ رشد فروش یک شرکت در دوره زمانی t
At = دارائیهای یک شرکت در دوره زمانی t
bt = مقدار سود شرکت که برای سرمایه گذاری مجدد در زمان t باقی مانده است
Et = سود بعد از بهره و مالیات در زمان t
با فرض اینکه EFN برابر صفر باشد، یکی از سه معیار رشد محدود به شرح زیر و به ترتیب استفاده می شود :
نرخ رشد تامین مالی داخلی (IG)
نرخ رشد تامین مالی کوتاه مدت (SFG)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...