تحقیقات انجام شده در مورد تاثیر کارآیی مالی بر میزان جذب سپرده های مورد انتظار ... |
Y2 = 2338 + 4350x1 + 2.127 x2 + 7.9x3 – ۲٫۴۹۳x4
و با حذف عرض از مبدا و به عبارتی در حالت استاندارد تابع تولید میزان جذب سپرده ها صرفا بر اساس متغیرهای تعداد کارکنان هر شعبه به نفر، هزینه جاری به میلیون ریال، معوقات بانکی هر شعبه به میلیون ریال و سود پرداختی به سپرده ها به میلیون ریال، به صورت زیر تعریف شده است:
Y2 = 0.0000 + 0.143x1 + 0.076x2 +0.826x3 – ۰٫۰۵۲x4
بر مبنای روابط برآوردی ملاحظه شد که :
-
- بین تعداد کارکنان به نفر و میزان جذب سپرده ها در هر شعبه به میلیون ریال رابطه مستقیم وجود داشته است.
-
- بین هزینه های جاری هر شعبه به میلیون ریال و میزان جذب سپرده ها در هر شعبه به میلیون ریال رابطه مستقیم وجود داشته است.
-
- بین سود پرداختی به سپزده ها به میلیون ریال و میزان جذب سپرده ها در هر شعبه به میلیون ریال رابطه مستقیم وجود داشته است.
-
- بین میزان معوقات بانکی هر شعبه به میلیون ریال و میزان جذب سپرده ها در هر شعبه به میلیون ریال رابطه معکوس وجود داشته است.
-
- آماره دوربین واتسون ۱٫۶۷۳ و در فاصله بین ۱٫۵ تا ۲٫۵ قرار گرفته و لذا خطاهای رابطه برآوردی از یک دیگر استقلال خطی داشته اند.
-
-
- ضریب تعیین رابطه برآوردی ۰٫۹۷۱ و در حالت استاندارد ۰٫۹۷ بوده و نشان می دهد ۹۷ درصد تغییرات در میزان جذب سپرده ها بر مبنای رابطه برآوردی بین جذب سپرده ها و نهاده های هر شعبه مشتمل بر تعداد کارکنان، هزینه جاری، سود پرداختی به سپرده ها و نهایتا معوقات بانکی هر شعبه بیان شده است. با عنایت به اینکه ضریب تعیین یاد شده به سمت ۱+ میل نموده است می توان حکم کرد رابطه قوی خطی بین متغیرهای مستقل و تابعی وجود داشته است. بنابراین رابطه برآوردی توانسته ۹۷ درصد از واقعیت ها را بیان نماید.
-
-
- با عنایت به عدم استفاده از نمونه تصادفی و مطالعه همه شعبه های بانک کشاورزی استان اصفهان به روش سرشماری، نیازی به تعمیم نتایج نبوده و لذا از استقرای آماری مشتمل بر آزمون تی استیودنت به ازای تک تک پارامترهای رابطه برآوردی یا آزمون فیشر به منظور تعمیم کل رابطه برآوردی، استفاده ای به عمل نیامده است.
با جای گذاری مقادیر نهاده های واقعی هر شعبه جذب مورد انتظار سپرده ها به دست آمده که به شرح جدول شماره ۱۱-۴ خلاصه شده مبلغ سپرده مورد انتظار هر شعبه بر مبنای تابع برآوردی و در درصد انحراف واقعی از سپرده مورد انتظار آورده شده است.
سوال فرعی سوم:
این سوال در فصل اول یا کلیات تحقیق به صورت زیر عنوان شده بود:
” کارآیی مالی شعب تحت بررسی بر میزان جذب سپرده های مورد انتظار شعب تحت بررسی چه تاثیری دارد؟”
در ابتدا با بهره گرفتن از تحلیل پوششی داده ها کارآیی مالی هر یک از شعب بانک کشاورزی استان اصفهان تعیین شد. علاوه بر این بر مبنای استفاده از رگرسیون خطی مرکب مبتنی بر تحلیل داده های مقطعی تابع تولید سپرده های مورد انتظار به عنوان تابعی از تعداد کارکنان هر شعبه به نفر، هزینه های جاری هر شعبه به میلیون ریال و معوقات بانکی هر شعبه به میلیون ریال برآورد گردیده و با بهره گرفتن از این رابطه سپرده مورد انتظار هر شعبه به ازای نهاده های واقعی شعبه برآورد گردید. نهایتا تاثیر کارآیی مالی شعبه بر سپرده مورد انتظار با بهره گرفتن از تحلیل همبستگی مبتنی بر ضریب همبستگی پیرسون و همبستگی اسپیر من صورت گرفته و نتایج این تحلیل نشان داد که:
-
- علامت ضرایب همبستگی به دست آمده مثبت بوده و در نتیجه رابطه مستقیمی بین کارآیی مالی و جذب سپرده های مورد انتظار وجود داشته است. به این معنی که به موازات افزایش کارآیی شعب بانک کشاورزی در استان اصفهان، جذب سپرده های مورد انتظار نیز افزایش یافته است. به این معنا که با بهره وری مطلوب نیروی انسانی، مدیریت هزینه های جاری، کاهش معوقات بانکی، مدیریت سپرده ها و تسهیلات به نحو مطلوب، امکان دست یابی به سپرده های مورد انتظار افزایش می یابد.
-
- مقدار ضرایب همبستگی به دست آمده بین ۰٫۷۵۱۲ تا ۰٫۷۹۵۲ بوده است، بنابراین ۷۵ تا ۷۹ درصد از کارآیی مالی شعب بانک کشاورزی در سایه تامین سپرده های مورد انتظار تحقق یافته است.
سوال فرعی چهارم:
این سوال در فصل اول یا کلیات تحقیق به صورت زیر عنوان شده بود:
” رتبه هر یک از شعب بانک کشاورزی استان اصفهان در قیاس با دیگر شعب بر مبنای ارزیابی کارآیی رتبه ای چقدر است؟”
به این منظور مجددا کارایی هر یک از شعب بانک کشاورزی استان اصفهان با بهره گرفتن از تحلیل پوششی داده ها و بر مبنای معیار کارآیی رتبه ای محاسبه شده است. در این مدل بر خلاف مدل های معمول به واحد مورد ارزیابی اجازه داده می شود که اندازه بیشتر از ۱۰۰ درصد را نیز اختیار نمایند. در این ارزیابی شعبه هایی که قبلا ناکارآمد تلقی شده و کمتر از ۱۰۰ درصد اختیار کرده اند، اندازه کارآیی اشان تغییر نکرده و تغییر صرفا در مورد شعب با اندازه معادل ۱۰۰ درصد است که امکان تمایز بین آن ها فراهم می شود. بر مبنای نتایج کارآیی رتبه ای به رتبه بندی شعب بانک کشاورزی استان اصفهان پرداخته شده است. در این رتبه بندی به شعبه ای که بزرگترین مقدار کارآیی رتبه ای را اختیار نموده، رتبه اول و به ترتیب به شعبه با بزرگترین اندازه کارآیی رتبه ای بعدی رتبه دوم و…. نسبت داده شده و به این ترتیب کلیه ۱۴۲ شعبه بانک کشاورزی استان اصفهان رتبه بندی شده اند. نتایج ارزیابی کارایی رتبه ای و رتبه بندی شعبه ها به صورت جدول شماره ۶-۴ فصل ۴ خلاصه شده است. بر مبنای این نتایج :
شعبه ۵۰۲۶ با احراز کارآیی رتبه ای ۱٫۳۳ یا ۱۳۳ درصدی رتبه اول، برترین عملکرد را از آن خود کرده است. ضعیف ترین عملکرد مربوط به شعبه شماره ۵۰۵۰ با رتبه ۱۴۲ و اختیار کارآیی مالی ۳۰٫۹۲ درصد بوده است. ۱۴۰ شعبه باقی مانده در بین رتبه اول تا ۱۴۲ و بین دو شعبه ۵۰۲۶ و ۵۰۵۰ قرار گرفته و سایر رتبه ها را اختیار نموده اند.
پرسش فرعی پنجم:
این پرسش در فصل اول یا کلیات تحقیق به صورت زیر عنوان شده بود:
” عوامل موثر بر ناکارامدی هر یک از شعب ناکارآی بانک کشاورزی در استان اصفهان کدام اند ؟”
با تکیه بر روش تحلیل پوششی داده ها، عوامل موثر بر ناکارآمدی شعب بانک کشاورزی استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفته اند. این عوامل عبارت از گروه های مرجع، و عملکرد هر شعبه در ارتباط با به کارگیری نهاده ها و یا تولید ستانده ها بوده است.
الف) عملکرد گروه های مرجع:
در روش تحلیل پوششی داده ها یا DEA اندازه کارآیی هر واحد مورد ارزیابی( در این تحقیق هر یک از شعبه های بانک کشاورزی استان اصفهان) به عنوان یک واحد تصمیم گیری (DMU)مقداری نسبی بین صفر تا ۱۰۰ درصد را به عنوان اندازه کارایی اختیار می نماید. واحدی که اندازه ۱۰۰درصد را اختیار می کند واحدی کارآ تلقی شده و به تعبیری هیچ یک از دیگر واحد ها نتوانسته اند با به کارگیری همان منابع یا نهاده ها، ستانده بیشتری تولید کنند و یا به تعبیر دیگر همان ستانده ها را نتوانسته اند با نهاده کمتری تولید نمایند. بنابراین هر شعبه در مقایسه با دیگر شعبه ها یا ترکیب خطی از عملکرد آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرند. مبانی نظری روش نشان می دهد که واحد کارآ در واقع با خودش به عنوان مرجع مقایسه شده و واحدهای ناکارامد با ترکیب خطی واحدهای کارآ که اندازه کارایی ۱۰۰درصد اختیار کرده اند. بنابراین به واحدهای کارآمدی که مبنای ارزیابی کارآیی دیگر واحدها قرار می گیرند، گروه مرحع گقته می شود. متعلق به این واحدها عددی غیر صفر می شود. طی جدول ۱۸-۴ بر مبنای حل مدل ریاضی به ازای هر یک از شعب بانک کشاورزی استان اصفهان مقادیر این متغیر را نشان می دهد و در واقع بیان می کند با چه ترکیبی از عملکرد چه واحدهایی یک شعبه مورد ارزیابی قرار گرفته اند. واحدی که کارآمد تلقی می شود برابر یک و اندیس آن معادل شماره واحد مورد ارزیابی است. مثلا شعبه ۵۰۰۱ که کارآ تلقی شده و اندازه کارآیی معادل ۱۰۰ درصد اختیار نموده است،۱= را اختیار نموده است. ولی شعبه شماره ۵۰۰۲ که اندازه کارایی ۹۵٫۳۷ و کمتر از ۱۰۰ درصد را اختیار نموده و ناکارآمد تلقی شده با دیگر شعب به عنوان گروه مرجع خود سنجیده شده است. لذا ۰= و با توجه به ترکیب گروه مرجع آن شعبه های ۵۰۳۹، ۵۰۰۸ و ۵۰۰۳ با ترکیب λ۳=۰٫۱۴۴۶, λ۸=۰٫۱۳۹۳, λ۳۹=۰٫۷۱۶۱ می باشد. در ادامه میزان تاثیر گذاری عملکرد گروه های مرجع به ترتیب اهمیت طی جدول شماره ۷-۴ خلاصه شده است. بر مبنای جدول یاد شده دیده شد که بر مبنای جدول شماره ۷-۴ شعبه ۵۰۶۹ با ۷۲ مرتبه بیشترین تکرار را در مرجعیت یا الگو قرار گرفتن برای ارزیابی کارایی دیگر شعب قرار گرفته است. کمترین دفعات مرجعیت به شعبه های ۵۰۵۱ و ۵۰۶۷ و ۵۰۹۴ و ۵۱۰۰ تعلق دارد که فقط مبنای ارزیابی کارآیی خود بوده و در ارزیابی دیگر شعب ملاک قرار نگرفته اند.
ب) عملکرد شعب:
علاوه بر عملکرد شعب مرجع که به جهت عملکرد برتر به عنوان الگو و مبنای ارزیابی کارآیی خود و دیگر شعب بوده اند، عملکرد شعبات مورد ارزیابی نیز از جهت میزان به کارگیری نهاده ها یا تولید ستانده ها در ارزیابی کارآیی آن ها تاثیر داشته است. جدول شماره ۸-۴ بر مبنای مازاد نهاده های به کار گرفته شده و کمبود ستانده های تولید شده دلایل ناکارآمدی شعب ناکارآ را مشخص نموده است. مقادیر مازاد منابع در اختیار یا کمبود ستانده ها به ازای هر شعبه مشخص شده که در اختیار شعب قرار گرفته ولی به جهت رعایت اختصار از ذکر جداول گسترده آن ها در این گزارش خودداری شده است. بر مبنای نتایج به دست آمده، به ترتیب عوامل زیر بیشترین درجه اهمیت را در عدم کارآیی شعب بانک کشاورزی در استان اصفهان به خود اختصاص داده اند:
-
- معوقات بانکی
-
- درآمد ناکافی به نسبت هزینه ها و منابع مورد استفاده
-
- سپرده ناکافی
-
- هزینه های جاری اضافی
-
- مازاد نیروی انسانی در قیاس با درآمدها و ستانده های ایجاد شده
۴-۵) پیشنهاد های تحقیق:
بر مبنای نتایج به دست آمده از تحقیق که در بند قبلی به طور خلاصه عنوان شد می توان پیشنهاد هایی را در دو بخش کاربردی مبتنی بر نتایج و توصیه هایی به دیگر محققین و پژوهش گران در انجام تحقیقات مشابه و مرتبط بیان نمود:
الف) پیشنهاد های کاربردی:
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-22] [ 03:03:00 ب.ظ ]
|