مطالب پژوهشی درباره ارزیابی عملکرد شرکت پتروشیمی خوزستان بر اساس مدل ... |
تعریف: سازمانهای متعالی، ماموریت و چشمانداز خود را از طریق ایجاد استراتژی متمرکز بر ذینفعان اجرا میکنند. خطمشیها، برنامهها، اهداف و فرایندها به منظور تحقق استراتژی، تدوین و جاری میشوند. |
زیرمعیارهای معیار استراتژی
۲a. استراتژی مبتنی بر درک نیازها و انتظارات ذینفعان و محیط بیرونی میباشد.
۲b. استراتژی مبتنی بر درک عملکرد داخلی و قابلیتها میباشد.
۲c. استراتژی و خطمشیهای پشتیبان آن، ایجاد و بازنگری شده و به روز میشوند.
۲d. استراتژی و خطمشیهای پشتیبان آن، در میان گذارده شده و اجرا و پایش میشوند (پورآقا و ابراهیمیجمارانی، ۱۳۹۲، ۲۷-۲۶).
۲a. استراتژی مبتنی بر درک نیازها و انتظارات ذینفعان و محیط بیرونی میباشد .
برای مثال سازمانهای متعالی:
نیازها و انتظارهای ذینفعان را به عنوان ورودی برای تدوین و بازنگری استراتژی و خطمشیهای پشتیبان آن گردآوری نموده و نسبت به هرگونه تغییری هشیار هستند.
شاخصهای بیرونی، نظیر روندهای محلی و جهانی اقتصاد، بازار و اجتماعی که ممکن است بر سازمان تأثیر بگذارند را شناسایی، تحلیل و درک می نمایند.
پیامدهای بلندمدت و کوتاهمدت محلی و جهانی تحولات سیاسی، قانونی، مقررات و الزامات ایجابی مرتبط را درک و پیشبینی میکنند.
از مکانیزمهایی برای شناسایی تغییرات محیط خارجی و تبدیل آنها به سناریوهای بالقوه آینده سازمان استفاده میکنند.
۲b. استراتژی مبتنی بر درک عملکرد داخلی و قابلیتها میباشد.
برای مثال سازمانهای متعالی:
برای درک قابلیتها و ظرفیتهای بالقوه و بالفعل خود روندهای عملکردی عملیاتی را تحلیل میکنند و برای دستیابی به اهداف استراتژیک، جایگاه مورد نیاز برای توسعه را شناسایی میکنند.
دادهها و اطلاعات مرتبط با قابلیتها و شایستگیهای محوری شرکاء فعلی و بالقوه را به منظور درک اینکه چگونه آنها قابلیتهای سازمان را کامل میکنند، تحلیل می نمایند.
تأثیر بالقوه فناوریها و مدلهای کسب و کار جدید را بر عملکرد سازمان تعیین میکنند.
برای شناخت نقاط قوت و نواحی بهبود نسبی خود، عملکردشان را با الگوهای مرتبط و مناسب مقایسه می نمایند (پورآقا و ابراهیمیجمارانی، ۱۳۹۲، ۲۸-۲۷).
۲c. استراتژی و خطمشیهای پشتیبان آن، ایجاد و بازنگری شده و به روز میشوند.
برای مثال سازمانهای متعالی:
استراتژی و خطمشیهای پشتیبان روشنی را برای دستیابی به مأموریت و چشمانداز سازمان ایجاد نموده و آن را حفظ میکنند.
مفاهیم پایداری را در درون استراتژیهای اصلی، زنجیره ارزش و طراحی فرایند خود یکپارچه میسازند و منابع مورد نیاز برای دستیابی به این اهداف را تخصیص میدهند.
نتایج کلیدی لازم برای دستیابی به مأموریتشان را شناسایی و درک نموده و میزان پیشرفت به سوی چشمانداز و اهداف استراتژیک خود را ارزیابی میکنند.
ساز و کارهای اثربخشی را برای شناسایی برنامه ریزی سناریو و مدیریت ریسکهای استراتژیک، اتخاذ میکنند.
شایستگیهای کلیدی خود و اینکه چگونه میتوانند با ایجاد ارزش مشترک به جامعه بزرگتری نفع برسانند را درک میکنند.
۲d. استراتژی و خطمشیهای پشتیبان آن، در میان گذارده شده و اجرا و پایش میشوند.
برای مثال سازمانهای متعالی:
استراتژیهای خود را به فرایندها، پروژهها و ساختار سازمانی همسو ترجمه کرده و از اجرای آن با سرعت مناسب در سرتاسر زنجیره ارزش اطمینان حاصل میکنند.
بر مبنای مقایسه عملکرد خود با سازمانهای دیگر، ظرفیت سازمانی بالفعل و بالقوه و اهداف استراتژیک خود هدفگذاری میکنند.
اطمینان مییابند از اینکه منابع تکنولوژیکی، فیزیکی و مالی برای پشتیبانی از توسعه سازمانی در دسترس هستند.
استراتژی و خطمشیهای پشتیبان آن را به گونهای نظامند جهت دستیابی به مجموعهای مطلوب از نتایج با تعریف روشنی از روابط علت و معلولی جاری میسازند.
بر مبنای درک بازار و فرصتها، اهداف بلندمدت و میانمدت روشنی را برای نوآوری تعیین کرده، که توسط سیاستها و منابع مناسب حمایت میشوند.
استراتژی و خطمشیهای پشتیبان را با ذینفعان مرتبط در میان میگذارند (پورآقا و ابراهیمیجمارانی، ۱۳۹۲، ۲۹-۲۸).
۳)کارکنان
تعریف: سازمانهای متعالی کارکنان خود را ارج مینهند و فرهنگی را ایجاد میکنند که تحقق منافع متقابل اهداف فردی و سازمانی را میسر سازد. آنها قابلیتهای کارکنان خود را توسعه داده و عدالت و برابری را ترویج می نمایند. این سازمانها به گونهای از کارکنان خود مراقبت کرده، با آنها ارتباط برقرار نموده و ایشان را مورد تشویق و تقدیر قرار میدهند که انگیزه و تعهد لازم در کارکنان ایجاد شده و آنها را قادر میسازند تا از مهارت و دانش خود در جهت منافع سازمان استفاده کنند. |
زیرمعیارهای معیار کارکنان
۳a. برنامههای کارکنان از استراتژی سازمان پشتیبانی مینماید.
۳b. دانش و قابلیتهای کارکنان توسعه مییابد.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-22] [ 04:16:00 ب.ظ ]
|